Waarom steekt een mug meerdere keren?

Waarom steekt een mug meerdere keren en kan de mug niet in 1x het benodigde bloed halen ? Afgelopen nacht ben ik door 1 mug zo vaak gestoken, dat de bulten niet meer te tellen zijn. Sowieso al 4 op 1 ooglid! En dan ik weet niet hoeveel (meer dan 10 inmiddels) op mijn armen, handen en romp... Ik doe geen oog dicht! Grrrr

Ik heb overigens op deze site wel een verouderde vraag gevonden (van twee jaar geleden), maar niet specifiek deze vraag of een antwoord wat ik wilde weten. Hopenlijk dat iemand mij dit kan geven. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
32.3K

Het beste antwoord

Het is niet omdat een mug (steekt) dat zij aan het bloedvat kan.
Ze kan teweinig antistollingsmiddel gebruikt hebben waardoor het bloed stolt
Ze wordt verstoort
Ze geraakt niet diep genoeg door kledij
Er is iets mis met haar (Steek)apparaat
Ze geraakt moielijk door de huid waarna ze zich verplaatst

Een mug steekt niet, een mug bijt niet, maar een mug drilt zich een weg door de huid.
Een bij steekt in één beweging haar angel in de huid, daarentegen drilt de mug zich een weg door de huid waarbij een soort van mesjes( stilletten ) zich door de huid snijden. Als je een mug ziet steken(drillen) dan zal je zien dat dit niet in één vloeiende steekbeweging gaat

De reden , waarom men zegt dat een mug bijt is , omdat de mond zich heeft omgevormd tot het dril (steek, bijt)apparaat
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normaliter heeft een mug aan één beet genoeg (muggen steken niet maar bijten).
Tenminste, zolang je haar niet stoort tijdens de maaltijd. Doe je dat wel (bijvoorbeeld doordat je je in je slaap omdraait) dan zal de mug meerdere keren toeslaan, totdat haar buik helemaal vol zit.
Als een mug geïnfecteerd is met malariaparasieten is het een ander verhaal. De parasiet past een trucje toe om zichzelf in meerdere mensen te kunnen nestelen. Hij zorgt dat in de speekselklieren van de mug minder van het enzym beschikbaar is dat het stollen van het bloed tegengaat. Dit maakt het voor de mug moeilijker om bloed te zuigen. Ze moet dus meerdere keren bijten. Zo kunnen meerdere mensen in de slaapkamer met malaria besmet raken.

Alleen vrouwtjesmuggen bijten.
Sporten zorgt ervoor dat de signalen waardoor muggen je weten op te sporen (warmte, beweging, kooldioxide in je adem en het melkzuur dat je uitscheidt) intenser worden.
Mannen worden vaker door muggen gebeten dan vrouwen. Zwangere vrouwen zijn juist vaker doelwit.
Muggen worden eerder aangetrokken door donkere dan door lichte kleding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De meeste muggen steken de De bijtende en ziekten overbrengende tijgermug komt steeds meer in Nederland voor. Dus graag bron over dat alle muggen bijten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso hebben we weinig aan jouw bron.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier jouw bron Ronron
www.dier-en-natuur.info.nl>insecten en ongedierte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle, helaas bestaat de site niet meer, daar kwam ik net achter, maar als je even op google intikt: waarom steekt een mug meerdere keren per nacht quest, dan kom je er ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet omdat een mug steekt dat ze daarom aan het bloedvat kan komen waar ze het bloed uithaald.
Mischien heeft ze niet voldoende antistollingsmiddel gebruikt waardoor het bloed stolt,
Ze wordt verstoort De mug steekt niet, ze bijt niet maar ze Snijd of zaagt zich een weg door de huid. De bij stekt in één beweging haar angel in de huid terwijl de mug een zagende, of trillende beweging maakt, naar gelang hoe je het wil noemen. Hierdoor snijden een soort van mesjes (stilletten) zich door de huid. Dus van steken is er niet echt spraken, maar omdat het steekapparaat zo klein is nemen wij dit waar als steken. Als je een mug ziet steken zal je zien dat dit niet in één vlotte beweging gaat. Dat men zegt dat een mug bijt heeft te maken dat haar mond, is omgevormd tot een drilapparaat, want dat doet ze uiteindelijk haar mond in de huid drillen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/heeft-een-mug-na-een-steek-per-nacht-genoeg
De mug moet soms meer dan één keer steken: bij elke steekt brengt zij een bloedverdunner onder de huid, zodat het drinken makkelijker gaat. Dus zal ze soms meer dan één keer moeten steken ( en verdunner aanbrengen), om zich voldoende te kunnen voeden. Na drie keer steken is de normale mug verzadigd en kan ze er weer een tijdje tegen.
Als je wordt lastiggevallen door een mug blijft ze wel graag een tijdje rond je hoofd zoemen ( en nog liever, je voeten, want ze komt af op het melkzuur dat de voeten royaal afscheiden) en wat vervelender is: haar zusje of vriendin kan ook in de buurt zijn en dan loopt je meer steken op, enzovoort. Ik neem aan dat je weet dat alleen zwangere vrouwtjes steken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het enige afdoende is het gebruik van horren. Noot het licht aandoen als een raam openstaat. Insmeren met een DEET product helpt ook ( maar stinkt). Nu je heel veel steken hebt opgelopen heb je meer dan één mug rond je bed gehad. Voortaan 's avonds eerst even op jacht, helpt ook een beetje.
Ik heb ooit rum 80 steken per been gehad ( en op de rest van het lichaam ook nog de nodige). Daarna was ik 3 jaar immuun voor de steken; helaas is dat niet blijvend. Vandaar dat hor enzovoort.