kan je een chromosoom toevoegen aan een dier?

als een dier geen chromosoom heeft zoals een muilezel kan je dan 1 toevoegen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Nee, je kunt geen chromosomen toevoegen want je DNA (met een eventueel missend chromosoom) zit in je hele lichaam, in alle cellen en je kunt niet overal een chromosoom toevoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, net zoals bij mensen met het syndroom van Down. Die hebben 3 keer chromosoom 21 in iedere cel. Dit extra chromosoom kun je ook niet verwijderen.
(Dit zou wel DE ontdekking van de toekomst zijn, wanneer men erachter komt dat dit wel mogelijk is!)
Hai, Ik probeer een beetje te begrijpen waar je met je vraag naartoe wilt.
In principe is het mogelijk om een chromosoom toe te voegen aan een cel. Wat je dan doet is het volgende. Je neemt een pseudocel, dat is dan een cel met minimale hvh cytoplasma, waar dan weer een celkern in zit met het gewenste chromosoom. Zo'n pseudocel bevat verder geen andere celorganellen e.d. De cel waarmee de fusie moet worden uitgevoerd en de pseudocel die het chromosoom gaat doneren, moeten dan in een elektrisch veld worden gebracht en kunnen zo met elkaar in contact komen en versmelten. Het teveel aan membraan wordt na verloop van tijd geresorbeerd. Meteen na de fusie heeft de cel dan 2 kernen, maar die gaan door de ladingsverhouding in de cel ook versmelten, zodat er nog 1 kern over is.
En of het chromosoom dan tot expressie gaat komen is nog maar de vraag he... Maar goed je snapt het probleem denk ik wel: je zult de betreffende cellen in een electrisch veld moeten brengen, en dat doen voor iedere cel waarin je dat nieuwe chromosoom wilt inbrengen - en dat hoeft niet ALLE cellen van het lichaam te zijn, er moet wel een minimaal percentage cellen 'aangevuld' worden.
Op zich nogal onpraktisch tot het niveau van niet te verwezenlijken.
Daarnaast kan er na de fusie nog een ander effect optreden. Soms wordt er namelijk 1 of meer chromosomen afgestoten na een dergelijke fusie, of er vindt een recombinatie plaats en een geheel ander chromosoom wordt afgestoten, en wie weet welke functies je daar dan mee kwijt raakt.
Overigens is het lang niet zo dat ALLE levende lichaamscellen van het nieuwe chromosoom moeten worden voorzien. Een chromosoom kan genen bevatten die alleen in een bepaald weefsel en/of orgaan actief zijn, dus dan zul je die eerst moeten identificeren. Echter de kans is groot dat er altijd wel een gen op voorkomt dat weer in een ander type weefsel wordt gebruikt. Vandaar denk ik dat dit soort experimenten voornamelijk beperkt zijn gebleven tot hersen-experimenten.