Waarom worden gekoppensnelde hoofden altijd verschrompeld weergegeven? Een schedel kán toch niet krimpen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

De Jivaro indianen is de stam waarvan bekend is dat zij de hoofden prepareerden, De schedel werd verwijdert en de huid werd gekrompen.

[copy/ paste]
Het hoofd wordt door de Jivaro beschouwd als de zetel van de ziel en zou de stam dan voorspoed brengen. Koppensnellen biedt de jonge mannen een gelegenheid zich te bewijzen en in oorlogvoering zich te onderscheiden.
Het proces duurt 6 dagen en vindt plaats op de rituele gebeurtenissen en ceremonies.

Na de ceremonie heeft het hoofd de grootte van een vuist. Ze verwijderen de schedelbeenderen en drogen het hoofd met behoud van de gelaatstrekken.

Eerst snijdt men het vlees af tot aan het begin van het ruggenmerg. Dan pellen ze het vel af en moet het ongeveer een half uur koken in water.

Er worden drie pinnen gestoken door de lippen en men smeert de huid in met een soort plantaardige olie zodat de huid na verloop van tijd zwart kleurt.

De tsantsa’s zijn heel gegeerd bij toeristen en er is dus een hele markt van gekrompen hoofden. Ze kosten gemiddeld 25.00$
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat zijn gekoppensnelde hoofden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ooh op die manier, ok!
De schedel zelf krimpt niet, maar het materiaal dat verder je hoofd en gezicht vormt, zoals vet, spieren etc. verdwijnt. Daardoor blijft alleen de huid over.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hoofden worden op een speciale manier behandeld (ondermeer om ze te conserveren). Door die behandeling krimpen ze weldegelijk (tot het formaat van een grapefruit ongeveer). Hóe, dat weet ik niet, maar het is dus geen fabel of geromantiseerde weergave van de werkelijkheid. Het is de werkelijkheid. Of wàs, hoop ik.