XX en XY chromosoom? We weten allemaal dat het XX chromossom vrouwelijk en het XY chromosoom mannelijk is.

Maar als je logisch nadenkt, dan mist het mannelijke chromosoom een pootje. Zijn mannen daarom toch het zwakkere geslacht? (sorry mannen, is niet negatief bedoeld)

Kan het zijn dat in de toekomst het Y chromosoom nog een pootje gaat missen? Of...dat het X chromosoom een pootje erbij krijgt of een variatie daarvan? Wat als dat gebeurd?

Dit is niet alleen een biologische maar ook een filosofische vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
39K

Het beste antwoord

Dit is een belangrijke misconceptie (verkeerde gedachte). Met XX wordt aangeduid dat de cellen twee dezelfde geslachtschromosomen hebben. Alle andere chromosomen zijn ook dubbel, die zijn genummerd.

Bij de man ontbreekt een X geslachtschromossoom, maar in plaats daarvan hebben zij een extra geslachtschromosoom. Kleiner en een ander type. Dat wordt Y genoemd. Dus om je een beetje te plagen hebben wij mannen meer typen chromosomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat van die pootjes klopt ook niet, een chromosoom zoals getekend bestaat niet. Als een cel zich gaat delen verdubbelt de streng DNA en blijft in het midden vast. Alle chromosomen zien er dan uit als een X, maar het zijn allemaal verschillende chromosomen. Bij de mens zijn er 24 verschillende typen chromosomen (22 + X + Y)

Toegevoegd na 10 minuten:
... en een plaatje van de chromosenkaart van een man.

Toegevoegd na 53 minuten:
Extra uitleg: bijgaand plaatje van de chromosomenkaart. Als een cel zich gaat delen zien ze er zo uit in de cel. Bij nummer 1 t/m 22 zie je twee chromosomen , bij de vrouw ook twee X chromosomen en bij de man een X en Y chromosoom. Alle chromosomen in de afbeelding bevatten 2 (!) DNA strengen (links en rechts en in het midden vast). Elke DNA streng is dan verdubbeld en dus 4 keer aanwezig. .

Tijdens de normale deling gaat de ene kant (wat je "pootje" noemt) naar de ene kant van de cel en het andere "pootje" naar de andere kant en dan deelt de cel zich in tweeën en de chromosomen zijn dan identiek gekopieerd.

Tijdens de geslachtelijke deling (maken van zaad en eicellen) komt er maar één DNA streng in de geslachtscel, er ontstaan kort door de bocht 4 cellen met in elke cel 1 DNA streng van elk chromosoom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant wetentje: bij vogels zijn het de vrouwtjes die de afwijkende chromosomen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, laten we maar niet op de filosofosche toer gaan. En een cavia heeft er 64, dus aantallen zeggen ook niet alles ;o)

Andere antwoorden (2)

Tja. Biologisch gezien missen mannen inderdaad een pootje, in de dagelijkse werkelijkheid hebben ze juist een extra pootje!
Dat mannen het zwakke geslacht zijn omdat ze een stukje genetisch materiaal missen, is vaak wel het geval. Er zijn meer erfelijke ziektes die langs de mannelijke lijn worden doorgegeven. Verder kan een voor meisjes resessief foutje op het X'je van moeder, voor jongetjes dominant zijn (omdat er aan de Y een pootje ontbreekt om het foutje weg te poetsen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er even over nagedacht en ben tot de volgende logische conclusie gekomen. Het Y chromosoom is niet hetzelfde als een X chromosoom met een missend pootje. Het is een totaal ander chromosoom dat zich los van vrouwen ontwikkelt en ontwikkeld heeft. Daar bedoel ik mee dat vrouwen nooit een Y chromosoom hebben gehad of nooit zullen hebben en dat het puur van man naar man wordt overgedragen en zo dus een van vrouwen afzonderlijk leven leidt.
Niet te bevatten lang geleden (toen het leven nog maar net ontstaan was) was het wel een X chromosoom dat met 1 pootje is gaan stoppen. Dit is echter zo lang geleden en het is al zolang zelfstandig in ontwikkeling dat het eerder als een apart chromosoom gezien kan worden dan 'de mindere X-variant'.

Het wordt uitsluitend van man tot man doorgeven, terwijl een X chromosoom van man tot man, van man tot vrouw, van vrouw tot man en van vrouw tot vrouw wordt doorgegeven. Op deze manier zijn mannen dus wat onafhankelijker van hoe de vrouw zich evolutionair ontwikkeld dan andersom, want zij zijn onafhankelijk van vrouwen verbonden via het Y-chromosoom en kunnen via dat chromosoom dus eigenschappen hebben die zonder het Y-chromosoom niet mogelijk zijn. Hypothetisch gezien ook slechte eigenschappen.

Dit effect is maar gering. Het Y chromosoom is maar klein en de XY en XX-chromosoom paren zijn maar 1 van de 23 paren in een mens en behalve de seks-chromosomen zijn de andere zowel mannelijk als vrouwelijk.
Verder zijn er ook eigenschappen in het X-chromosoom die pas actief worden wanneer er 2 X-chromosomen zijn. Deze eigenschappen zou je samen als de vrouwelijke versie van het Y-chromosoom kunnen zien, en vrouwen kunnen zich op die manier toch wel enigszins los van de man ontwikkelen. Het verschil is wel dat mannen de inactieve/passieve versie van deze eigenschappen onbewust (dus niet dubbel XX maar enkel X) meedragen (zal het toch invloed kunnen hebben bij mannen al is het daar inactief?). Terwijl de vrouw 100% genetisch onafhankelijk is van het Y-chromosoom en helemaal geen Y-chromosoom meedraagt.
Een X chromosoom heb je niet perse dubbel nodig voor de meeste eigenschappen, je hebt er maar 1 nodig voor de meeste eigenschappen.. Maar sommige eigenschappen komen dus pas tot bloei/worden pas actief wanneer ze dubbel aanwezig zijn, maar mannen hebben dus het Y-chromosoom die het alternatief bieden voor die paar eigenschappen. Sommige ziektes worden wel voorkomen door een dubbel X chromosoompaar