Kan leven uit dode materie ontstaan?

Waar komt leven vandaan?
kan het uit dode materie zijn ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeft een steen dan volgens jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou breekt mijn klomp hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe leeft dat dan en welke 'levenskenmerken' heeft een steen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een steen een atoom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een hart heeft, een instinct, het eet en drinkt, dat soort dingen.

Het beste antwoord

Het is wetenschappelijk nooit aangetoond. Het is geprobeerd door Miller maar dat werd een fail.
Daarom geef ik ook voorkeur aan een god leven schiep.
Dat is iig. logischer dan dat er toevallig opeens leven kwam.

Je kunt niet zeggen dat het zo is omdat het zo gegaan moet zijn. Er zijn nl. nog veel meer theorieën naast evolutietheorie die hier een logischer verklaring voor hebben.

Wetenschap is iets wat je kunt zien, bewijzen en testen. Dat leven uit dood kwam kun je niet zien, bewijzen en testen, is dus geen wetenschap

Ciao -x-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Natuurlijk. Voordat het leven leefde, leefde net nog niet. Dus kan leven alleen ontstaan zijn uit nognielevende, dus dode, materie.
Veel lastiger is het wat, waar, wanneer, hoe en waarom van dat verhaal. En daar gaan we niet rap achter komen. Het kan geen voor de hand liggend iets zijn geweest want het is, naar wij weten, de afgelopen 5 miljard jaar maar één keer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Dat is precies wat volgens de meeste geleerden gebeurd is. Leven is opgebouwd uit anorganische materie plus nog iets wonderlijks, dat het levend maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Organismen op aarde zijn opgebouwd uit gewone scheikundige elementen - voornamelijk gebaseerd op koolstofverbindingen. Er zit niet één atoom in je lichaam die onmogelijk is volgens de scheikunde. Je bent dus volledig opgebouwd uit stoffen die je los als levenloos zou beschouwen.

De bouwstenen voor het leven (aminozuren) zijn in experimenten op puur scheikundige manier ontstaan. Sporen van aminozuren worden ook teruggevonden in kometen, en hoeven dus niet eens heel erg onwaarschijnlijk te zijn.

Dat het leven uit materie bestaat, geeft het eigenlijk al aan. Er is puur scheikundig gezien geen wezenlijk verschil tussen de materie in de vrije natuur, en de materie in levende organismen. Behalve dan misschien een hoger koolstofpercentage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komen die scheikundige elementen dan vandaan en hoe zijn ze ontstaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nucleosynthese (de vorming van zwaardere elementen) vindt voornamelijk plaats in sterren - de reden waarom ze schijnen is omdat er constant een proces van kernfusie plaatsvind binnen deze hemellichamen. Wanneer een zware ster dan ontploft als (super)nova, worden deze elementen de ruimte ingeslingerd. De zwaarste natuurlijke elementen kunnen alleen ontstaan tijdens zo'n evenement. Ook in laboratoria kunnen we zwaardere elementen synthetiseren, tegenwoordig. Het is voornamelijk een kwestie van voldoende energie voorhanden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zijn de sterren ontstaan, ik dacht dat die ook te maken hadden met de theorie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met welke theorie? Abiogenese? Welnee, dat is gewoon een specifieke tak scheikunde, de brug tussen scheikunde en biologie. Sterformatie staat hier buiten, en betreft een stuk kosmologie. Sterren ontstaan doordat massa andere massa aantrekt - gewone zwaartekracht. Er bestaat een redelijke consensus dat dit voor een groot deel gebeurt in de stofwolken die we in de ruimte kunnen zien, zoals bijvoorbeeld op deze link: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0809/w5wide_spitzer_big.jpg Of nog beter, deze, inclusief mozaïeken van de stukken waar sterformatie momenteel hoogstwaarschijnlijk gaande is: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0912/orionproplyds_hst_big.jpg Stop genoeg materie bij elkaar, en op gegeven moment zit het zo dicht in elkaar gepropt, dat de atoomkernen fuseren. Op dat moment gaat je ster "aan".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke duidelijk.
...of het leven was er altijd al, maar die optie is niet favoriet bij mensen, omdat wij geen enkele voorstelling kunnen maken van oneindigheid. En misschien zal dat ook wel nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven ontstaat niet uit dode materie, de materie is altijd al dood...

Jij bent DODE materie, dat ben je al, maar door een bezieling lijkt het alsof die dode materie leeft... Je lichaam is Waterstof, zuurstof en koolstof en calcium, dat zijn allemaal dode stoffen, dus je lichaam is dode stof... Het wordt belichaamd, bezield door de chauffeur... Dus de auto rijdt omdat er een chauffeur in rijdt... En daar heb je een auto voor nodig EN een chauffeur... De chauffeur leeft en de auto is dood...

En als je twijfelt aan wat ik zeg, dan moet je eens een lichaam zien dat niet bezield is, dan moet je toegeven dat ik gelijk heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Hoe zou dat toch moeten gebeuren?

Toegevoegd na 23 minuten:
Alleen met hulp van God zou dat kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien staat het antwoord in de bijbel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik toch benieuwd. Stelling: God heeft het leven geschapen. Hieruit volgt logischerwijs, dat voordat god het leven geschapen heeft, er geen leven was. Wat heeft god gebruikt om het leven te schapen? En hoe strookt dat met deze passage: Genesis 2:7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen. Waarin duidelijk staat aangegeven dat god de mens maakt "met stof, uit aarde"? Is die aarde levend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder God is dat naar mijn mening onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je beantwoord de vraag niet. Als ik het lees, zie ik: god neemt levenloze grond, boetseert hier een mens van, blaast er leven in, en de mens leeft. Ergo, god maakt leven uit levenloze materie. Waar of niet waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat doet God, maar zonder God kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was in deze de vraag ook niet. De vraag was of het mogelijk is. Nergens in de vraag zie ik een referentie aan welke god dan ook, in bevestigende noch ontkennende zin. Voor deze discussie ben ik ook uitgegaan van een god in de stelling. Nu zeg je in de reacties dus; "Ja, leven kan ontstaan uit dode/levenloze materie. Dit gebeurt wanneer god de levensadem hierin blaast." Dit had je ook gewoon direct als antwoord kunnen geven. Nu geef je in het antwoord eigenlijk iets weer waar je zelf dus ook niet in gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hem mijn antwoord bijgewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag het. Je hebt van mij in deze ook een plus gekregen voor je eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje wel
Even een iets afwijkend antwoord: jij leeft, je voedsel niet. Als je dat dan vervolgens opeet leef jij verder, dus iets in jou maakt van het dode eten weer (nieuw) leven. Dus ik zou zeggen: ja het kan.