Hoe komt het dat een tomaat, de levenswijze van een andere plant verstoord?

Ik deed een tomaat samen met tuinkers en de tuinkers verwelkte, het blijkt dat tomaten ook niet samengaan met druiven. Hoe komt dat en waarom doen tomaten dit? Is dit een vorm van amensalisme?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Je kunt niet zomaar alle soorten groenten en kruiden bij elkaar zetten als je een moestuintje wilt beginnen. Diverse soorten hebben een eigen aanpak nodig.
Je moet sowieso al met 3 dingen rekening houden;
De meeste groenten moeten elk jaar op een andere plaats staan,
ze hebben verschillende behoeftes aan mest en er zijn ook nog eens soorten die je juist wel en juist niet naast elkaar moet zetten.
Ze geven dan stoffen af waar de andere planten last van hebben.
Zo kun je ook beter geen tomaten naast prei zetten of, zoals je gemerkt hebt, naast tuinkers.

Zo kan je ook planten samen zetten die van elkaar profiteren, bijv. ui en wortel.
Ze houden elkaars parasieten uit de buurt.
Zo houden bonenkruid en bij bonen de bladluis weg, dille tussen wortels weert wortelvlieg,

Wat wel goed samengaat met tomaten is basilicum, peterselie, selderij en worteltjes.

Ik zet zelf altijd mijn tomatenplanten niet in mijn moestuin maar tegen het schuurtje, in de zon onder het afdakje . Ze houden niet van veel regen en wind.
Ik heb ze in grote potten staan, wat makkelijk is omdat ik ze dan kan draaien en dat is bij het dieven ook gemakkelijker. Een lange stok in het midden met een steun rondom die ik steeds hoger kan zetten. Gaat perfect!
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alle planten geven geurstoffen af, ongeveer net als wij zweten.
Zeker de tomaat is nogal heftig, maar de druif kan er ook wat van.
En net als wij kunnen andere planten daar allergisch voor zijn.
Reddie
10 jaar geleden
De allelopathie van tomatenplanten komt door stoffen die met het water van de bladeren aflopen. Deze stoffen zijn giftig voor de wortels van tomaten en ook voor bijvoorbeeld sla. Er is ook wat literatuur over zwarte walnoten die juist weer tomaten laten verwelken, door hun speciale gifstoffen.
Blijkbaar zijn tomaten in het algemeen giftig voor de meeste planten.
Het lijkt een eigenschap die wel vaker voorkomt bij nachtschadeachtigen, zoals tabak en aubergine. Veel nachtschadeachtigen zoals de doornappel staan bekend om hun sterke vergif.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals dikwijls verkeerd wordt gedacht is een plant niet alleen iets dat in de grond staat en verder niets
Ook bij de planten is er een evolutie geweest en nog, in middelen om zich te verdedigen en voort te planten
Om zich te verdedigen kennen we doornen, stekels, netels enz. Ook is er een ontwikkeling geweest in de chemische oorlogsvoering en de voortplanting
Voor de voortplanting kennen we de geurstoffen die bloemen hebben om insecten, vogels en andere dieren tot de mens toe, aan te trekken om zo mee te helpen in de voortplanting.
Voor de verdediging, zijn er ook chemische stoffen ontwikkeld. Bv een bepaalde plant heeft last van een bepaalde luis. Deze plant heeft dan geurstoffen ontwikkeld om een ander dier aan te trekken dat deze luis opeet. Maar de helper van deze plant kan dan weer een vijand zijn van een andere plant. Als wij dan onwetend deze twee planten bij elkaar zetten hebben we probleem. De andere plant sterft dan. Het kan ook zijn dat een plant zich bedreigd voelt door een andere dat deze plant bewust een geur verspreid die vijanden aantrekt van zijn bedreiger. Sommige planten zijn al zodanig geevolueerd dat zij verschillende geurstoffen kunnen produceren voor verschillende planten. Ook kan het via het wortelsysteem gebeuren door stoffen die daar worden af gegeven of die via de bladeren zo in de grond komen.
Het tegengestelde is ook waar dat sommige planten op elkaar een goede invloed hebben, wat gebruikt wordt in bv de bioteelt.
Vruchten zijn het voedsel van de zaadjes die er binnen inzitten. Dus het rottingsproces is heel normaal en noodzakelijk. Bij het rottingsproces komen er ook chemische stoffen vrij die ander fruit er ook toe aanzetten om te rotten. Dus een rotte appel kan vervroegd het rottingsproces inzetten van het andere fruit in de mand. Je voelt hem mischien al aankomen, het spreekwoord een rotte appel verwijderen uit de fruitmand
Meestal is het onze eigen fout omdat we verkeerde planten bij elkaar plaatsen
Robby BB