is het waar dat de cellen in het lichaam na ongeveer 8 jaar compleet vernieuwd zijn?

Dus dat je een compleet 'nieuw lichaam hebt?'

En dan mijn 2de vraag:
Als dat zo is, hoe zou je dan dingen kunnen onthouden die langer dan 8 jaar geleden gebeurt zijn? De cellen zijn toch vernieuwd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
15.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, dus voor mensen die stoppen met roken is er goed nieuws: na een aantal jaar zijn je longen echt schoon.

Het beste antwoord

Dat is het wonderlijke aan een organisme, alle moleculen worden steeds weer vernieuwd, als een fabriek die ook steeds weer zijn eigen machines vervangt en zijn bouwtekeningen steeds weer controleert en vervangt. Alleen de dode gedeeltes die buiten de cellen liggen (collageenmatrix, bot) worden heel langzaam vervangen en het tandglazuur en de gehoorsteentjes worden helemaal niet vervangen.

De herinneringen liggen vast in verbindingen tussen zenuwcellen, die intact blijven, maar waarvan de onderdeeltjes (eiwitten, enzymen, RNA) steeds weer worden bijgemaakt en afgebroken, tenzij er ziektes als Alzheimer zijn en sommige eiwitten zich op beginnen te hopen en het hele systeem in de soep loopt. DNA is behoorlijk stabiel, maar ook DNA in het lichaam wordt voortdurend gecontroleerd (er zijn enzymen die de beide strengen met elkaar matchen en herstellingen kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verschillende weefsels hebben verschillende delingssnelheden. De opperhuid en de cellen van bijvoorbeeld de darmbekleding delen heel snel. Zenuwcellen delen nauwelijks. Hartcellen delen ook niet echt snel. Je zult in je leven niet elke cel vervangen, dus je hebt na 8 jaar geen VOLLEDIG nieuw lichaam. Een groot deel zal wel vervangen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cellen zijn het medium, niet de boodschap. De boodschap ik dit verhaal zijn de herinneringen die als chemische reacties door jouw hersenen heen bewegen. Het medium, de cellen, zorgen ervoor dat deze boodschap steeds door gecommuniceerd wordt, een nieuwe cel doet dus hetzelfde.
Nee, alle verschillende organen en dus verschillende cellen hebben andere delingssnelheden. Zenuwcellen delen zich helemaal niet meer, en sommige delen van je lichaam worden ook niet afgebroken, maar behoud je je hele leven. Denk maar aan je tanden en botten.