De uitwerpselen van vogels bestaan uit 3 componenten: De feaces (=ontlasting), de urine en uraten en worden gezamenlijk uitgescheiden via de cloaca.

Het is dus geen plassen als bij mensen, maar alles in 1 keer er uit.

Toegevoegd na 35 seconden:
De cloaca (Latijn: "riool") is de opening in het lichaam van sommige dieren waardoor zowel ontlasting, urine en genitale afscheidingen (zoals de eieren) worden afgegeven. Alle vogels, reptielen en amfibieën hebben een cloaca. Dieren met een placenta (de meeste zoogdieren) en beenvissen hebben in plaats van een cloaca gespecialiseerde openingen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Hun 'plas' is vermengd met de poep, vandaar dat vogelpoep altijd zo 'nat' is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ze doen dat anders! Efficiènter kan je 't ook noemen, ineens dus. Geen poep, geen pies maar gemixt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels plassen en poepen tegelijkertijd. Een vogelpoep bestaat uit een wittig (onderliggend) deel, de urine, en een sliertje donker spul (wat boven op de urine ligt), de poep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er bestaan vogels die kunnen plassen.

Bij de meeste vogels komen poep en plas in een soort mix naar buiten, maar bijvoorbeeld diverse roofvogels en uilen poepen niet maar plassen!
De vaste afvalstoffen van het eten spugen ze uit!