Wat is het verschil tussen het nitraatgehalte en het nitraatstikstofgehalte?

En tussen het fosfaatfosforgehalte en het fosfaatgehalte? (in bodemgrond)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (2)

Het nitraatgehalte is uitgedrukt in mg/l nitraat. Het nitraatstikstofgehalte zal alleen het aandeel van het gewicht van stikstof vertellen.

Bijvoorbeeld zo zal 62 mg/l nitraat overeenkomen met 14 mg/l stikstof. (want beiden 1 mmol als je deelt door de molmassa's).

Met fosfaat is het net hetzelfde. Je drukt het uit in concentratie van fosfaat of enkel het gewicht dat gedragen wordt door fosfor alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij nitraat wordt alleen op het NO3- ion getest, bij het nitraat stikstofgehalte kijkt men naar nitraat en naar het resultaat van -meestal- een kjeldahl bepaling, welke alle andere stikstofverbindingen zoals eiwitten(!) ammonia, nitriet (deze kan echter net als nitraat gedifferentieerd gemeten kan worden, via een reactie die op colorimetrische basis (semi) kwantitatief getest kan worden.) en anorganische stikstofverbindingen.

Het nitraat-stikstofgetal vertelt iets over de kwaliteit van bv. afvalwater.
Ook in aquaria is deze waarde belangrijk, eiwitten worden immers meestal afgebroken tot uiteindelijk ammoniakgas, welke tot de broeikasgassen behoren.

Het nitraat-stikstofgehalte is met name in de waterzuivering extreem belangrijk.
Het nitraatgehalte is onder meer heel belangrijk omdat het omgezet wordt/kan worden in nitriet (=giftig) en nitrosaminen(=uitermate giftig).

Omdat ik verscheidene jaren verantwoordelijk ben geweest voor het meten van de toegevoegde vervuiling in de afvalwaterstroom die een groot concern produceert, is dit info uit de eerste hand)