Is er kans dat moeder koolmees nog terug komt, ik heb haar per ongeluk verjaagd door het deurtje van het nestkastje te openen?

Er hangt al jaren een mezenkastje op ons balkon zonder dat er gebruik van is gemaakt. Nu zagen we een paar weken terug wel een koolmeesje in en uitvliegen, maar verder niet veel actie. Na weken helemaal niks gezien te hebben vandaag besloten om het huisje open te maken om schoon te maken. Stom stom stom!!! Bij het openen van het deurtje vloog er ineens een koolmeesje uit. Er was een nest zichtbaar met zo'n 10 eitjes. Ik heb direct het huisje weer gesloten. Nu hoop ik echt dat deze moeder koolmees nog durft terug te komen. Of heb ik de mees nu voorgoed verjaagd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
7.9K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf, hoelang zit moeders al op de eieren?
Als ze er al langere tijd op zit, dan is ze meer nestvast dan wanneer ze net gelegd zijn.
Het lijkt erop dat ze al even aan het broeden was, en dan heb je dus nog wel kans dat ze terugkomt.
Succes, en laat je het nog even weten?
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het nest is al minstens 12 dagen bebroed, ook een koolmeesje kan maximaal 1 ei per dag leggen en dat maximaal 4 dagen achter elkaar.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bij een nesje koolmeesjes zijn de jongen even groot, dus daar maak ik uit op dat de mees pas begint te broeden als alle eieren gelegd zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden
Heb het even opgezocht, en inderdaad: pas als er 8 tot 10 eitjes gelegd zijn begint het vrouwtje daadwerkelijk te broeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed nieuws!!! Ze is terug!!! En manlief vliegt af en aan met heerlijke rupsen en andere ondefinieerbare beestjes. Bedankt voor de reacties. In blijde afwachting van...
Rieneke1
10 jaar geleden
Oh super, dank dat je het nog even laat weten!

Andere antwoorden (1)

10 eieren betekent dat ze al tenminste 12dagen aan het broeden is, als je het vogelhuisje met rust laat heb je over een aantal dagen een orkest op je balkon, een orkest van piepende koolmeesjes.