Hoeveel megapixels hebben je ogen in vergelijking met een camera?

Ik weet het klinkt in beetje raar, maar ik vraag het me af.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
jc54
10 jaar geleden
De mens kijkt niet in pixels (puntjes), maar vloeiend. Dus een megapixels.......

Het beste antwoord

Per oog zijn het er ongeveer 150 mega"pixels" (volgens andere bronnen 126Mega sensoren)maar in je brein worden deze signalen van beide ogen op twee aparte hersenhelften verwerkt, dus het rechterdeel van je rechter- EN linker oog gaan naar de linker hersenhelft en andersom. Je brein maakt dat je kunt zien, in stereo (3 D dus) en met een enorme resolutie, de hersenen verhogen de beeldkwaliteit dus ook nog eens, het resultaat is dus een beeldkwaliteit die in pixels die van de ogen overtreffen.
Ondanks het aantal "pixels" valt het beeld wat de ogen sturen eigenlijk best wel tegen, je brein maakt er echter een gestoken plaatje van.
Je kunt echter de "beeldmachime" in je hersenen behoorlijk voor de gek houden, waardoor optische illusies mogelijk zijn.
Zo hebben we geen merkbare last van witte plekjes in het oog ( het netvlies is daar kapot), de hersenen vullen dat echter in door een vorm van interpolatie.
Kijken doe je dus met je ogen maar wat we ZIEN is voor een zeer belangrijk deel het werk van de hersenen.
Dia's geven ongeveer 80Mpixels beeldinfo en 70mm film (zoals in IMAX gebruikt worden zitten op ongeveer 160Mpixels), bioscopen werken met de 4X HD resolutie,
dus pakweg 4000X2000 beeldpunten (voor elke kleur).
Mensen die dus denken dat de beeldkwaliteit van de vroegere bioscoopfilms groter was dan nu met de beamers, hebben gelijk.
Daarom is het zien van films in IMAX 3D zo een belevenis, de resolutie sluit aan bij wat gezonde ogen en een getraind brein aan kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je netvlies bevat ca. 126 miljoen zintuigcellen, die min of meer vergelijkbaar zijn met pixels.
Reddie
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Nou... Eigenlijk moet je een rood, een groen en een blauw kegeltje samen (dus met z'n drieën) zien als één kleurenpixel. Een staafje daarentegen telt als één zwartwitpixel.
Het menselijk oog bevat ongeveer 126 miljoen staafjes en kegeltjes. Dit zijn de cellen die lichtsignalen omzetten naar electrische signalen waarmee je in de hersenen een beeld vormt. Vergelijkbaar dus met een censor in de camera. Dat is dus ongeveer 126 mega pixel.

Overigens werkt het oog anders dan een censor in de camera. Deze laatste tels als het ware de ontvangen fotonen op zolang de sluiter open staat en vormt het beeld als de sluiter sluit. In het oog stuurt iedere cel een signaal als er licht op valt. Dit is dus een continue proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je bedoelt een "sensor", een "censor" is iets heel anders!