Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doen de stoffen psilocybine en psilocine in een aantal paddenstoelen?

ik weet dat de stoffen een psychoactieve werking hebben, maar waar is de stof goed voor in de paddestoel zelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
772
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind het een goeie vraag! Ik zou zelf denken dat het als afweermechanisme is, maar dat weet ik niet zeker. Een dier zal immers niet zo snel de paddenstoelen als voedsel gebruiken, aangezien dat dier dan elke keer de pan uit tript. Dat wij dat als mensen soms leuk vinden is dan weer jammer voor die paddenstoel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ze veranderen de verwerking van (oa.) beelden van je ogen en vervormen daardoor kleur en vormwaarneming, vergelijkbaar met trippen.
Dit is zeker niet ongevaarlijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast kunnen ze je gevoelsbeleving veranderen.
Je kunt daardoor danig uit je mentale evenwicht raken en de werkzame dosis en letale dosis schijnen niet ver uit elkaar te liggen.
Bij individuele paddenstoelen kan de dosis van deze stoffen erg verschillen waardoor een zeer onbetrouwbaar te doseren effect ontstaat.
Niet aan beginnen dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding