Kun je tegelijkertijd een hele goede conditie hebben en je spieren versterken(vergroten)?

Is het waar dat als je traint/sport je moet kiezen voor een goede conditie of voor dikke spieren? Ik had gelezen dat als je bijv veel hardloopt en daarmee je conditie traint je spieren niet groter(sterker) worden. En met krachttraining andersom : dan krijg je een slechte conditie maar sterke(grote) spieren. Dus als ik veel hardloop en wielren krijg ik dan geen sterke/ grote spieren maar alleen een goede conditie? Heeft het te maken met slow twitch en fast twitch? Dus kan ik mijn goede conditie blijven houden en mijn spieren versterken/groeien? ( ik ben net 16 een jongen BMI van rond de 18 -19) (alsjeblieft geen opmerkingen je bent te dun ik voel me prima en eet goed)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja zeker kan dat allebei. En het is ook heel goed om te zorgen dat zowel conditie als spierkracht op peil blijven. De regel die jij noemt geldt voor mensen die echt aan bodybuilding doen: extreem grote spieren kweken om die te laten zien.......... Die enorme bundel spieren gaan natuurlijk in de weg zitten, al bij normaal lopen en bewegen, maar zeker bij sporten en hardlopen. Een goed voorbeeld zijn goed getrainde militairen: mariniers en KCT'ers worden getraind op kracht en uithoudingsvermogen. Mijn zonen zien er breed en sterk uit: goed ontwikkelde spieren, zonder dat dat extreem is. Maar ze hebben allebei een uitstekende conditie, doen aan races mee zoals www.mudmasters.nl. PS: een andere hobby van hen is eten, goed barbequen en uitgaan. Dus zorg wel dat alles in evenwicht blijft.

De capaciteit van het hart is maar beperkt en spieren vragen bloed. Door spieren neemt het gewicht toe, dus wordt het steeds lastiger om hard te lopen of om met een fiets bergop te rijden. Uiteindelijk bepaalt de capaciteit van je hart je conditie. Door meer spieren kun je grotere prestaties van korte duur leveren, maar je levert in wat betreft de duurcapaciteit. Het duurt daarom vaak wel even voordat baanwielrenners ook op de weg meekunnen en daarvoor moeten ze ook wat gewicht verliezen. Een lange dunne spier is het gunstigst qua bloedvoorziening, daarom zie je bij dikke spieren vaak overdreven grote aders onder de huid om de grote hoeveelheid bloed weer af te voeren. Er is een optimum voor gespierdheid voor elke sport, krachttraining is toch wel zinvol, want gedurende normale duurtrainingen worden spieren niet voldoende belast om verder te groeien. In plaats van 200 banen te zwemmen kan de zwemmer er beter voor kiezen de belangrijkste spieren wat te vergroten met gerichte krachttraining om in een race meer kracht te hebben, tijdens de zwemtraining zijn de maximale krachten niet voldoende voor verdere spiergroei. Toegevoegd na 4 minuten: BMI is overigens een maat voor bevolkingsstatistiek die niet voor individuen gebruikt zou moeten worden. 18-19 is perfect voor een zestienjarige overigens, met de leeftijd neemt de BMI ook weer toe.

Volgens de biologie is dat zo je kan een van de twee hebben. Sprinters hebben een slechte conditie. en ook andersom.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100