Welk insect lijkt op een oorwurm?

Ik zag een insect dat veel leek op een oorwurm

Het was donkerrood/zwart van kleur, een schaar aan de achterzijde en twee voelsprieten op de kop. En net een slagje groter dan de gemiddelde oorwurm.

Wat kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

je hebt een ontmoeting gehad met de kortschildkever :)

zal er ff een plaatje bij zoeken

Toegevoegd na 7 minuten:
er zijn vele ondersoorten, dus welke je precies hebt gezien weer ik niet.

bij de bron een link met veel meer plaatjes, misschien dat je hier de juiste ondersoort bij kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet het niet zo zeker.... heb je de griezel hier onder gezien? ze worden vaak door elkaar gehaald.
(overigens ken ik van de schildkever alleen de zwarte versie, met de kont omhoog als ie boos is) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die heb ik gezien. En die kont kwam zeker omhoog!
Ondanks dat ie zo klein is, wil ik toch geen ruzie met zo`n griezel hebben...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, maar ze kunnen ook veel groter worden hoor!! (heb gelijk kippenvel)
als dat die kont omhoog gaat zijn het net schorpioentjes.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je gewoon een oorwurm hebt gezien :)

Oorwurmen zijn er in verschillende soorten, maten én kleuren. De Chelidurella acanthopygia of bosoorwurm is bijvoorbeeld donkerrood en heeft een mooie tang. Hij kan 13 milimeter lang worden. Flink dus.