Soms zit ik met een smaak of geur in mijn hoofd, hoe kan dat?

Soms smaak of ruik ik dingen in mijn hoofd, zonder dat ik deze dingen daadwerkelijk smaak of ruik. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wat grappig, dat heb ik ook vaak! In feite is het helemaal niet gek, want iedereen vindt het doodnormaal dat je beelden en geluiden in je hoofd hebt. Neem bijvoorbeeld een 'oorwurm', zo'n liedje dat je met geen mogelijkheid uit je hoofd krijgt. Hetzelfde met beelden, en dan vooral (helaas) beelden die je liever zou vergeten. 'Het staat op mijn netvlies gebrand,' zeggen mensen dan.

Dat komt allemaal doordat onze hersenen alle zintuiglijke ervaringen 'maken'. Als je iets ziet, gebeurt dat pas echt als de prikkels van je oogzenuw worden verwerkt in je hersenen (in de optische schors). Het gaat hetzelfde met de andere zintuigen: je ruikt pas iets, als de prikkels van je reukzenuw worden verwerkt in je hersenschors (de olfactorische schors).
Maar als je je dingen voorstelt, of als je droomt, werkt je hersenschors óók heel hard, zonder dat er prikkels van buiten voor nodig zijn. Beeld, geluid, gevoel, maar natuurlijk óók geur en smaak kunnen zomaar 'uit het niets' in je hersenen verschijnen. Het kan zijn dat er wel prikkels zijn, maar op een andere manier: je denkt aan je oude schoolklasje, en je ruikt ineens potloodslijpsel. Dat noemen we dan 'triggers'.

Waarom ik jouw vraag zo leuk vind, is omdat ik maar heel weinig hoor van mensen die het met geur en smaak hebben. Ik heb dat zelf wel, maar dat komt (denk ik) doordat ik een Neus heb: ik ruik zowat álles. Voor mij is het een belangrijk orgaan, dat ik ook dagelijks gebruik, terwijl de meeste mensen niet zo neuzig zijn.
Ik liep een keer met een groepje toeristen mee tijdens een rondleiding. Ik ging even naar het toilet, en toen ik weer buiten kwam, kon ik het groepje nergens meer vinden. Er stonden gebouwen, dus ik kon ook niet ver kijken. Gelukkig was het windstil, en droeg één van de toeristen een zwaar parfum. Ik had ze in no time gevonden!

Ik kan, als ik boeken lees en films kijk, mijn neus niet uit zetten. Dat is vooral bij thrillers vaak heel onaangenaam. De ervaring is heel indringend: het lijkt of ik alles écht ruik! Dus... hoewel het met geur en smaak minder voorkomt dan bij de andere zintuigen, is het een normaal verschijnsel dat je hersenen af en toe spontaan waarnemingen genereren.