Klopt het dat vorst in de winter noodzakelijk is voor de bladvorming van de bomen in het voorjaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee. Niet standaard.

Wel is het zo dat er allerlei planten in ons deel van de wereld zich hebben aangepast aan vorst, en hebben een minimaal aantal koude dagen nodig voor ze weer verschijnen. Denk aan allerlei bolgewassen maar ook fruitbomen. Zo heeft een Olijvenboom een paar weken koelte (minder dan 10 graden 's nachts) nodig om bloeiknoppen aan te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. In landen waar het niet vriest in de winter groeien ook bomen met bladeren. Ook staan er bijvoorbeeld in kassen en huizen bomen (denk aan bonsais) die nooit vorst meemaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bladvorming zeker niet,voor sommige planten is het wel noodzaak om de bloei te induceren bijvoorbeeld Hortensia's (Hydrangia Macrofila) deze hebben een koudeperiode nodig om in bloei te komen Niet perse vorst overigeens en de meeste voorjaarsbloeiers (Bollen)hebben ook zo'n koelteperiode nodig. Voor vele inheemse planten is het echter niet slecht om een koude of vorstperiode te hebben dit maakt ze beter bestand tegen ziekten en plagen in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vorst is niet nodig, wel een periode van kou.
Dit is ook zo bij bollen, zoals de tulp.