Beter zien door je ogen te bewegen?

Buiten is het donker. Ik sta in de slaapkamer. Het licht is nog aan.

Als ik ergens naar kijk terwijl ik het licht uitdoe, zie ik bijna niets meer.

Zodra ik mijn ogen beweeg, zie ik wel weer alles, met het beetje licht dat door de gordijnen naar binnen valt. Het is voldoende de ogen van links naar rechts, of van boven naar beneden te bewegen.

Waarom zie ik zoveel meer na deze oogbewegingen, terwijl ik lange tijd niets zie als ik strak voor me uit blijf staren?

(Probeer het vanavond maar eens, het werkt echt.)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Door je ogen te bewegen, vangen je hersens signalen op. Een voorwerp dat eerst niet wordt gezien valt door deze lichte verschuiving ineens wel op. Werkt trouwens ook in een bosrijke omgeving. Door minieme kleur verschillen lijkt alles het zelfde. Door even van links naar rechts te bewegen verschuift de voorgrond licht ten opzichte van de achtergrond. Je hersens verwerken deze info pijl snel, en je ziet ineens dingen die je voor het bewegen niet niet zag.

Je zou kunnen zeggen, de ogen en hersenen hebben even een reset nodig.

Probeer de test in de onderstaande link meer eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

in het donker verwijden je pupillen om meer licht op te vangen (en zo beter te zien in het donker)... Dit proces wordt versneld door je ogen te bewegen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allereerst wordt dit veroorzaakt, doordat je ogen moeten wennen aan het donker. Als je in een lichte omgeving zit, zijn je pupillen klein. Deze pupillen laten het licht door en fungeren als een diafragma (net als bij een fototoestel). Als je dan het licht uit doet, duurt het even voor je pupillen groter worden en meer licht binnen laten. Dan zie je het net weer wat beter.

Dat je als je er net langs kijkt nog beter kunt zien komt door het volgende:

De lens in het oog laat het beeld op het netvlies vallen. Het netvlies is een laag cellen achter in de oogbol. Dit laagje cellen bestaat uit staafjes en kegels. De staafjes kunnen zwart / wit opnemen en zitten meer aan de zijkant van je oog. De kegels registreren kleuren en zitten in het midden.

Als je recht naar een object kijkt, valt het meeste licht op de kegels. Als je in je ooghoek een object ziet, is het daardoor lastiger om de kleur te zien.

Het tegengestelde met licht/donker. Als je recht naar een object kijkt, kan het zijn dat er net onvoldoende licht op de staafjes valt, waardoor je het niet kunt zien. Kijk je iets naast het object dat je het wilt zien, valt meer licht op de staafjes en zie je het wel.

Het beste vind ik dat je dit laatste effect merkt als je op een heldere avond naar de sterren kijkt. Je kijkt omhoog en ziet sterren. Als je je richt op 1 specifieke ster, komt het voor dat je die niet meer kunt zien. Er net naast kijken biedt dan uitkomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat met staafjes en kegeltjes bedoel ik niet. Ik bedoel RECHT naar een voorwerp kijken. Dan licht uit, tien seconden wachten en BLIJVEN staren, en ik zie het voorwerp nog steeds niet. Of RECHT naar een voorwerp kijken, licht uit, ik zie het voorwerp niet, even naar links en rechts kijken, dan weer RECHT naar het voorwerp kijken, en ik zie het heel duidelijk - en dat binnen een halve seconde na het uitdoen van het licht, terwijl ik het zonder die oogbewegingen na tien seconden nog steeds niet zag.