Hoe weten cellen dat ze zich moeten delen?

Zijn er hormonen bij betrokken? En hoe weten ze dat ze weer moeten stoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Het antwoord van deze vraag zit inderdaad in het DNA.
Ik zal proberen het simpel uit te leggen.

Elke cel bevat genen die in een bepaald ritme oscilleren (niet allemaal).
Één oscillatie is een cyclus waarbij een gen een complete cyclus van aan en uitzetten heeft voltooid (en vervolgens weer opnieuw begint.)
Sommige van deze ritmes duren een dag, andere weer langer of korter.
Een ritme dat een dag duurt heet een circadiaan ritme (circa = ongeveer, dies = dag).
Een voorbeeld van een circadiaan ritme is de biologische klok.
Dit is een groep genen die zichzelf en andere genen aan en uit kunnen zetten. Ze noemen dit een translatie/transcriptie feedback mechanisme.
Binnen de mens is de hoofdklok gevestigd in de suprachiasmatische nucleus (ligt aan de oogzenuw naar de hypothalamus).
Deze klok stuurt alle andere klokken in het lichaam aan door middel van signalen (eiwitten).

to be continued (maak het antwoord vanavond af)

Toegevoegd na 20 uur:
Vervolg:

Deze eiwitten beinvloeden de biologische klok in elke orgaan, en de eiwitten van de biologische klok van het orgaan vervolgens weer de afzonderlijke cellen.

Deze eiwitten zorgen ervoor dat de biologische klok gereguleerde genen, geactiveerd of geinactiveerd worden op het juiste moment.
De celdeling is ook een proces dat beinvloed wordt door de eiwitten van de biologische klok. Dit houdt in dat bepaalde processen an de celdeling op bepaalde tijdstippen plaatsvind.

De biologische klok is dus een zeer belangrijke regulator van de celdeling, echter de celdeling wordt ook beinvloed door voedingsmiddelen, chemicaliën en hormonen.

Ik hoop dat ik het zo begrijpelijk heb uitgelegd.
De werkelijkheid is wel een stuk complexer als dat ik hier beschrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is er iets waardoor cellen stoppen met emhet signaal te krijgen om te delen

Andere antwoorden (1)

Dat zit in hun DNA: "Elke celkern bevat informatie die bepaalt of de cel moet gaan delen en wanneer de cel moet stoppen met delen. Deze informatie bevindt zich in je DNA. "

Toegevoegd na 13 minuten:
Verder helpt APC mee:

Anafase is de fase van meiose of mitose waarbij de chromosomen worden gescheiden in een eukaryotische cel. Elke chromatide beweegt zich naar tegenovergestelde polen van de cel, de tegenovergestelde einden van de mitotische spoeltjes, nabij het organisatie centra van de microtubuli.

Anafase wordt voorafgegaan door de metafase, waarin tegen het einde de volledig gecondenseerde zusterchromatiden in een rechte lijn op de middellijn van de cel, een structuur waarnaar verwezen wordt als de metafaseplaat.

Anafase begint abrupt met het starten van de sterk gereguleerde metafase-naar-anafaseovergang. Op dit moment wordt het Anafase-Bevorderend-Complex (vert. Anaphase Promoting Complex; APC) geactiveerd. Dit beëindigt de metafase- of M-fase-activiteit door klieving en het inactiveren van de M-fase-cycline die nodig is voor het functioneren van de M-fase-cycline-afhankelijke kinases (vert. cyclin dependent kinases; M-Cdks). Het APC klieft ook securine, een eiwit dat bepaalde proteases, bekend als separase, inhibeert. Separase klieft dan cohesine, een eiwit dat de beide zusterchromatiden bij elkaar houdt. De daar op volgende scheiding van de chromatiden markeert het cytologische begin van de anafase. Na de scheiding wordt er naar de chromatiden verwezen als dochterchromatiden

Tijdens de anafase spelen twee aparte processen een rol. Tijdens de vroege anafase worden de chromatiden van elkaar gescheiden en daarna bewegen ze zich naar de polen van de cel. Dit gebeurt door het verkorten van de microtubuli, waarbij de meeste kracht worden uitgeoefend op de kinetochoren. Als de chromatiden volledig gescheiden zijn begint de late anafase. De interpolaire microtubuli verlengen zich waardoor de spoeltjes nog verder uit elkaar komen te liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En over het weer stoppen: "Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen. Deze cellen verouderen, kunnen beschadigen en worden regelmatig vervangen. Om oude cellen te vervangen worden nieuwe cellen aangemaakt. Deze cellen worden gemaakt door een proces dat celdeling heet. De celdeling is een proces dat heel strak wordt geregeld. Elke celkern bevat informatie die bepaalt of de cel moet gaan delen en wanneer de cel moet stoppen met delen. Deze informatie bevindt zich in je DNA. Per dag vinden miljoenen celdelingen plaats. Hier vinden regelmatig kleine foutjes in plaats. Deze foutjes worden normaal gesproken door reparatiemechanismen ongedaan gemaakt. Als er meerdere fouten plaatsvinden die niet gerepareerd worden, dan kan de cel ongecontroleerd gaan delen. Hierdoor ontstaat een tumor of een gezwel. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat in de eerste zin, het gaat niet hormonaal maar het zit in het DNA.