Wanneer is een banaan rijp?

Zojuist vertelde een collega mij dat de banaan die ik at, eigenlijk nog niet rijp zou zijn. Volgens hem zou een banaan pas rijp zijn op het moment dat de meeste Nederlanders hem al lang als overrijp zouden beschouwen.

Nu was hij al de zoveelste persoon gedurende enkele jaren die mij dit vertelde.

Mijn vraag is nu:
Is er een moment aan te wijzen waarop een banaan, zeg maar vanuit "biologisch-technisch" oogpunt, rijp is?
Zo ja, waaraan herken je dan een echt rijpe banaan?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
7.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Als ze zo zwart beginnen te kleuren zijn ze niet zo lekker meer vind ik zelf.
Dan zijn ze trouwens wel optimaal voor in cakes of zo

Het beste antwoord

Bananen zijn rijp wanneer ze frisgeel zijn en nog stevig aanvoelen.
Onrijpe bananen zijn groen en kunnen gewoon op de fruitschaal narijpen. Door ze in de koelkast te leggen stop je het rijpingsproces.
Ze worden al meliger en zoeter als er zwarte vlekken op de schil verschijnen en zodra de schil bijna geheel zwart is, dan zijn ze echt overrijp.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bananen zijn rijp wanneer ze nog stevig en fel geel (of rood) van kleur zijn. Onrijpe bananen zijn groen en kunnen op kamertemperatuur worden nagerijpt.
Bakbananen kunnen zowel rijp als onrijp gegeten worden.
Indien bananen de gewenste rijpheid hebben bereikt kunnen ze in de koelkast worden bewaard om het rijpingsproces te vertragen.
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb in Australië bij verschillende bananen plantages gewerkt.
Bananen worden van de plant/boom verwijderd als ze groen zijn, enkel op maat geselecteerd. Het rijpen gebeurt in de loop van de tijd, z'n 4 weken.
Naar mijn idee is een banaan rijp zodra ie een beetje zwarte plekjes begint te krijgen, lekker zoet:-)
Niet zo groen als de meeste mensen ze eten..