Snot en sputum bestaat uit slijm, stofdeeltjes, celresten,bacterien en wittelbloedlichaampjes die de longen kwijt willen. Door overmatige productie van slijm en het hoest reflex wordt deze troep uit het lichaam gewerkt. De groene kleur wordt veroorzaakt door een ontstekingsreactie veroorzaakt door bacterien en de grote hoeveelheid witte bloedcellen die deze rakkers te lijf gaan. De heamophillus bacterie geeft wat groener snot dan de andere bacterien. Bij bijv. een streptococceninfectie kan het snot/sputum wat bruiner gekleurd zijn omdat bij infectie bloed bijmenging kan plaatsvinden.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het product "snot" bevat naast dode afgeschilferde cellen en slijm vaak ook bacteriën (zij zijn niet de veroorzakers van verkoudheid, ze komen er pas op het einde bij te pas) en dode witte bloedcellen. Zij zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor de kleur. Bij een zuiver virale (door virus) infectie is de slijmafscheiding veel helderder.

Toegevoegd na 13 minuten:
Op de Belgische variant van GV worden de vragen door wetenschappers beantwoord. Deze vraag is daar beantwoord door dr. Mistiaen Wilhelm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een ziekteverwekker zich in de neus van een mens gaat nestelen, dan reageert het lichaam hierop: de afweer. Er worden dan stofjes aangemaakt die de ziekteverwekker proberen te laten verdwijnen. Deze hebben een groene kleur.

Groen is eigenlijk ook een heel natuurlijke kleur, denk aan gras en zo. Ook in het menselijk lichaam komt meer groen voor, bijvoorbeeld in gal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens begrepen als het groen is dan heeft er een ontsteking gezeten in de holtes. Dan gaat het over en komt het lekker los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou komt een lekker snot praatje:

Snot kan verschillende kleuren hebben, als jouw snot groen is op dit moment betekend dat dat er een bacterieële infectie is.
Snot bestaat vooral uit water en anti bacteriele stoffen,
Is je snot geel heb je een virale infectie.
Dit klinkt ernstig maar eigenlijk zitten in je neus veel bacterien, omdat de neus een filter is, dus daar worden de bacterieën eruit gefilterd.

hatsie:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snot is eigenlijk alleen groen als je een luchtweginfectie hebt. Dan zitten er bacteriëen, dode cellen en infectie-bestrijdende cellen in. Van zichzelf is snot eigenlijk helder. Pulken uit je neus zijn groen omdat dan het slijm lang in je neus zit, ingedroogd is en ook bacteriëen en dode cellen bevat.