Kan ons ecosysteem bestaan zonder de nacht?

okee, een rare vraag.. Het klinkt een beetje sci-fi, maar wat als er altijd daglicht was op aarde, en geen nachten bestonden...

Ons ecosysteem kan niet zonder zonlicht, maar hoe zit dit met de nacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Er zijn veel dieren (zoals uilen) die voornamelijk snachts jagen, en als er geen nacht is kan het eco systeem door de war raken. Het lijkt een klein punt in het hele ecosysteem, maar zo iets kan veel verranderen.. (the butterfly effect)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Alleen zal het er zich op aan moeten passen. Veel nachtdieren en planten die daar afhankelijk van zijn moeten zich aanpassen of zullen uitsterven. Door allerlei evolutionaire mechanismes zal het ecosysteem zich aanpassen aan de nieuwe situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overal op aarde daglicht op aarde is niet mogelijk. Wat wel kan is dat de aarde met altijd dezelfde kant (Zoals de maan t.o.v. de aarde) naar de zon toe staat. Je kan zien hoe weinig leefbaar land er dan overblijft als je een bol met een lamp verlicht. De fel beschenen voorkant wordt te warm voor normaal leven en de donkere kant te koud. Alleen in het schemergedeelte valt dan te leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is nee.

Het is wel denkbaar dat een ecosysteem zou bestaan als het altijd licht zou zijn maar dan is het een heel ander ecosysteem. De evolutie (of schepping zo je wilt) heeft diersoorten opgeleverd die gespecialiseerd zijn in 's nachts voedsel zoeken. Deze specialisatie zou zonder nacht niet kunnen ontstaan. Je kunt je afvragen wat het verschil zou zijn. Ik denk dat de wereld er heel anders uit zou zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons op aarde is het eigenlijk nooit echt nacht (dat vind je alleen in grotten)
Er is alleen te weinig licht van maan en sterren om ons te laten zien.
Omdat ik met passieve nachtkijkers werk (lichtversterkers zonder extra infraroodlampje) zie je de nacht zo helder als ware het dag, zelfs bij een maanloze bewolkte nacht.
In wezen heb ik dan de apparatuur die nachtdieren hebben en die kunnen daar goed mee uit de voeten.
Nachtdieren kunnen ook overdag leven maar moeten dan hun ogen aanpassen, de iris moet dan ver(der) kunnen sluiten.
Voor planten is de nacht ook belangrijk, de biotransformatie en groei komen dan op gang en gebruiken dan net als dieren zuurstof.
Dus eigenlijk zie ik meer problemen voor planten van voor dieren, er van uitgaande dat de totale energie die de aarde ontvangt per 24 uurongeveer gelijk zou blijven.
In verstedelijkt gebied zie je wel dat dieren last hebben van lichtvervuiling (dit is geen typefout), zelf woon ik in een donkertegebied waar de nacht vrij donker is maar waar de grote ogen van nachtdieren duidelijk zichtbaar zijn, omdat ze licht reflecteren zoals kattenogen.

Eigenlijk zijn de maan en de sterren redelijk fel, met een lichtversterking van 20 000-60 000 maal is de nacht voor mensen ook dag. dat was onmogelijk als er geen nachtlicht zou zijn, wat er niet is kun je ook niet met versterking vermeerderen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb daarbij de vorming van ozon etc buiten beschouwing gelaten,
door de opgevangen energie die we per dag ontvangen, gelijk te stellen aan de huidige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als er geen nacht zou zijn, de aarde aan die kant in eerste instantie al te hard zou opwarmen, omdat het erna niet meer telkens wordt afgekoeld door de nacht, en zo zouden er verschillende planten en dieren uitsterven volgens mij.