Voelt een worm of made pijn wanneer hengelaars hem aan de haak rijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Het heeft al verschillende kranten en websites gehaald: ‘Wormen voelen geen pijn. Noorse wetenschappers hebben dit geconcludeerd.’ Maar klopt dat wel? En hoe komen die Noren eigenlijk tot deze conclusie?

De oorspronkelijke bron van het bericht is een rapport, dat geschreven is in opdracht van de Noorse regering. Zij wil namelijk bekijken of er wetgeving nodig is om ongewervelden ( invertebraten) te beschermen (net zoals de wetgeving die er nu al is voor gewervelden). De schrijver van het rapport heeft zelf geen onderzoek gedaan, hij heeft alleen gekeken wat ruim 25 andere wetenschappers al geschreven hadden over pijn bij ongewervelden. Er is gekeken naar alle vijf groepen binnen de ongewervelden: de wormen (anneliden); de weekdieren: slakken, schelpen en inktvissen (mollusken); de garnaal- en kreeftachtigen ( Crustacea); de spinnen en mijten; en de insecten.

Het rapport ontkent niet dat bijvoorbeeld wormen reageren op prikkels. Als een worm aan een vishaak geprikt wordt, zal hij heftig gaan spartelen. Maar dat gedrag is een gevolg van reflexen. De worm zal zich niet bewust zijn van de gebeurtenis: daarvoor is zijn zenuwstelsel te simpel. En omdat hij zich er niet bewust van is, kan je ook niet zeggen dat hij er onder lijdt. Men kan niet van ‘pijn’ spreken, als het dier er niet onder lijdt. Dat is de definitie van wat ‘pijn’ is, die het rapport gebruikt.

Toegevoegd na 36 seconden:
http://www.kennislink.nl/publicaties/voelt-een-worm-pijn