Wat is dat hartvormig bultje op een bruine boon en wat is de functie ervan?

Vroeg ik me gewoon af

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
17.3K
Amadea
11 jaar geleden
Dat is z'n "navel". Daarmee was hij aan de moederboon verbonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel datzwate klein bultje eronder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat dat het poortje is , de functie : plaats waar het zaad water kan opnemen.

Antwoorden (2)

dat is de navel van het boontje; hier zat hij mee vast aan de plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dat is de navel maar niet!! maar niet het hartvormig bultje!!
Dat is het (warempel) hartvormig bultje.

Het ovale litteken (hilum) in het midden is de plaats (stalk of funiculus,
te vergelijken met de placenta) waar de boon afbrak tijdens de oogst. De
opening onder het litteken is de plaats waar de pollenbuis heeft gezeten.
Het hartvormig bultje is de basis van de funiculus die is samengegroeid met
de integuments (te vergelijken met de vliezen).