Hoe komt het dat je huid droog wordt en hout "krimpt" in de winter?

Ik vind vooral veel tips over wat je ertegen kunt doen, maar niet waardoor een droge huid ontstaat in de winter.
Komt het door de koude buitenlucht? Hoe gaat dat proces dan in zijn werk? Of heeft het te maken met de CV? Betekent dit dat 100 jaar geleden mensen geen droge huid kregen in de winter? En wat heeft het te maken met luchtvochtigheid?

Daarnaast lijkt hout "steviger" te worden in de winter, minder buigzaam (of zet het in de zomer uit en heeft het in de winter zijn natuurlijke vorm?).
Is dit hetzelfde proces?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Hout bestaat ook uit cellen die gevuld zijn met vocht, wanneer ze nog niet gekapt zijn.
Het water in de boom maakt ook dat de boom soepeler is, waardoor hij kan meebuigen.
Wanneer nu de boom wordt gekapt en verzaagd dan zal hij gaan drogen, doordat door invloeden van buiten en binnen het hout de cellen beginnen open te springen waardoor ze hun vocht verliezen. Hierdoor krijgt het hout Dit drogen kan kunstmatig, maar ook door drogen in de buitenlucht. Zoals reeds gezegd, is de vrieslucht zeer droog. Hierdoor zal de vrieslucht water uit het hout halen, door het principe van + gaat naar - totdat er een evenwicht onstaat. Wanneer nu alle cellen zijn opengebroken gaat het hout werken zoals een spons ook met het principe + gaat naar - en zal het hout proberen om de vochtigheid van de lucht aan te nemen. Dit wordt gedeeltelijk gehinderd door de harsen die in het hout zitten.
Feitelijk gebeurd het zelfde met de huid, wat ook bestaat uit cellen gevuld met water en dode huidcellen die droog zijn.
Het lichaam heeft nu wel methodes om de huid vettig te houden, maar inderdaad onze dagelijkse douche is hier de spelbreker. Om de huid te beschermen kunnen we creme of andere producten aanbrengen, iets dat we bij hout ook kunnen.Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de winter is de lucht kouder, en koude lucht kan veel minder vocht bevatten dan warme lucht. In de regel kan je stellen dat ca 7 graden kouder als gevolg heeft dat de hoeveelheid vocht in de lucht nog maar de helft is. En die koude lucht, met weinig vocht erin, die gaan we in ons huis weer verwarmen totdat we het een aangename temperatuur vinden. Door dat opwarmen kan de lucht veel meer vocht bevatten, maar dat is er niet. De lucht heeft daarom in de winter binnenshuis een heel lage relatieve luchtvochtigheid.

Daarom droogt onze huid uit, daarom krimpt ons parket, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar waarom gebeurt dat, wat is het mechanisme erachter? Je zegt: de lucht kan veel meer vocht bevatten maar dat is er niet.
Waarom gaat dat dan wel gebeuren? Waarom wordt er vocht onttrokken aan dingen die vocht bevatten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is simpelweg een natuurkundig principe, en heeft te maken met de eigenschappen van water.
voorbeeld:
warme lucht komt in de koelkast/vrieskast. Daar zal op de koelelementen vocht condenseren en bevriezen. Dat is alleen maar omdat er bij die veel lagere temperatuur niet zoveel vocht meer in de lucht kan zitten, en dat condenseert dan op het koudste oppervlak in de buurt. Nu heb je dus koude lucht die binnenshuis komt, en daar wordt opgewarmd. Dat opwarmen maakt dat er veel meer vocht in de lucht kan, (als je het van 0C naar 20C opwarmt, kan er ongeveer 8 x zo veel vocht in de lucht worden opgenomen, en water wil dan graag verdampen). Normaalgesproken heb je altijd een balans tussen vocht wat verdampt en vocht dat condenseert. Maar als de lucht een hoge vochtigheid heeft, dan voelt alles klam aan, als je zweet verdampt het niet omdat de lucht al verzadigd is met vocht. Maar als de lucht een lage relatieve vochtigheid heeft, zal er juist heel veel vocht verdampen en niets condenseren.
De meest voorkomende oorzaak van een te droge huid is tegenwoordig het te vaak of te heet douchen. Douchen is iets wat in de jaren ’60 pas gebruikelijk werd. Daarvoor was het heel normaal om maar één keer per week in bad te gaan. Echter, het wekelijks badritueel is inmiddels vervangen door het (dagelijks) douchen. Sommige mensen douchen zelfs vaker.

Al dat douchen is echter slecht voor de huid. Warm water, vooral stromend warm water, lost gemakkelijk vet op. Daardoor wordt het vetlaagje van je huid aangetast of verdwijnt zelfs door het douchen. Op die manier verdampt er gemakkelijk water uit de huid, zeker als de huid nog warm is.

Bij de meeste mensen wordt de natuurlijke beschermingslaag snel weer hersteld. Maar als dat wat minder snel gaat kan dat snel leiden tot een droge of zelfs geïrriteerde huid. Er kunnen zelfs eczeemplekken ontstaan.

Water en zeep zijn de grootste vijanden van de huid, zeker van de droge huid. Vermijd ze dus. Douche niet iedere dag, maar bijvoorbeeld om de dag. Als je toch iedere dag wilt douchen, kun je minder lang (maximaal 10 minuten) en minder warm (maximaal 38° C) douchen en gebruik een hypoallergeen, zeepvrij product.

Na het douchen, als de huid nog een beetje vochtig is, kun je de huid insmeren met een bodylotion of een rijke bodycrème. Bij voorkeur hypoallergeen en speciaal voor de droge huid. Minder douchen is niet alleen goed voor de huid: het is ook goed voor het milieu. Je bespaart op eenvoudige wijze maar liefst 75 procent water en energie als je de helft minder vaak en de helft minder lang doucht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Samenvatting van de belangrijke oorzaken van uitdroging:

ontvetters:
zeep
andere reinigingsmiddelen
chemische stoffen
andere (‘fysische’) factoren
wind
koude
droge lucht
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn huid is toch echt veel droger met dit weer dan als het regenachtig weer is of warm. De vraagsteller heeft het over dat fenomeen en daar ga je nu niet op in. Ik heb nu hele droge handen en een paar weken geleden, toen het ook zo koud was ook. Daartussen had ik er geen last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gezegd geen goed antwoord op de vraag, omdat het ging over huid en hout (en ik zet mijn kasten niet vaak onder de douche), en het ging om het mechanisme niet om tips om droge huid te voorkomen.