Hoe werkt een verdoving?

Ik bedoel wat doet het middel met onze zenuwen. Hoe zorgt de verdoving ervoor dat de zenuwen geen signalen naar de hersenen sturen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (2)

In onze huid zitten organen die pijn zoals warmte en druk registreren. Deze geven een signaal af dat via de zenuwen als elektrisch signaal wordt verstuurd. Je hersenen krijgen dan zo'n signaal binnen en bedenken dan dat dit pijn is.

Een (lokale) verdoving werkt in op de zenuw of meestal op een knooppunt van zenuwen in de buurt door het electrische signaal te blokkeren. Doordat je hersenen geen signaal binnen krijgen ervaar je geen pijn.

Bij zo'n lokale verdoving kunnen er ook geen signalen van en naar de spieren worden gestuurd, dus die zijn dan vaak ook verdoofd. Bij lokale verdoving kan het gebied soms echter heel klein zijn.

Bij algehele verdoving wordt een middel in de bloedbaan gebracht die inwerkt op de hersenen zelf. Hierbij kunnen lichaamsdelen nog wel prikkels sturen naar de hersenen, maar die doen er niets mee.

Pijn is dus altijd een kwestie van gewaarwording.

Toegevoegd na 17 minuten:
Er is ook nog een derde vorm van verdoven. Namelijk via de rug. In je wervelkolom komen namelijk de zenuwen samen en door het gebied hier te verdoven komen de signalen in het ruggenmerg aan, maar kunnen niet verder naar de hersenen. Deze vorm van verdoving werkt bijvoorbeeld goed om het onderlichaam te verdoven.

Toegevoegd na 51 minuten:
Omdat je ook wilt weten hoe de stoffen zelf werken, hierbij een korte samenvatting. De meeste verdovingsmiddelen bevatten 3 ingrediënten

- een verdovingsmiddel
- een vaatvernauwer (die zorgt er voor dat het verdovingsmiddel lokaal blijft en niet meteen weglekt)
- conserveermiddel

Er zijn tegenwoordig veel verdovingsmiddelen, maar de werking is doorgaans hetzelfde. Zoals ik hierboven aangaf werken zenuwcellen door stroompjes door te geven. Dit kan de zenuwcel doen doordat er natrim-ionen in en uit de cel gaan. Het verdovingsmiddel zorgt er voor dat deze natrium ionen juist niet meer makkelijk in- en uit de cel kunnen gaan en daardoor kan er geen stroom meer lopen langs de zenuwcel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lokale lidocaine verdoving werk op basis van het stoppen van de kaliumuitwisseling van de (pijn) zenuwen.
Deze kunnen dus hun signaal niet meer naar de hersenen sturen en zo kan pijn dus niet gevoeld worden.
Na enige tijd wordt de lidocaine zo sterk verdunt (de doorbloeding ruimt het op) dat de zenuwfunctie herstelt.
Lidocaine achtigen veroorzaken geen blijvende verdoving en beschadigen weefsel niet of nauwelijks.
Uit je vraagstelling leid ik af dat je met verdoving de plaatselijke variant bedoelt.
De verdoving van tandarts en chirurg zijn vaak vrijwel hetzelfde in werking, de tandartsen gebruiken ook wel xylocaine , wat soortgelijk werkt.
Het zijn alkaloïden (organische basen), vandaar dat ze door hun hoge pH erg bitter smaken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een eerder antwoord gaf Natriumionen aan, het potentiaalverschil
tussen Na en K zorgt voor de prikkel geleiding, Om de zenuwvezels wordt een overmaat aan Kaliumionen gebracht welk het potentiaal gedurende langere tijd verstoort en zo de zenuwgeleiding buiten werking stelt.
Hulpstoffen als adrenaline zorgen dat de wond niet (erg) gaat bloeden, de lokale vaten trekken dan samen.
In sommige gevallen is dat gevaarlijk, plaatselijke verdovingen mogen niet in een ader gespoten worden.

Het vrij maken van Kalium ionen wordt soms toegepast bij een hartaanval, dan wordt juist lidocaine toegepast om het hart te helpen op gang te komen.