Kan een dierenarts ook een mens behandelen ?

mensen zijn immers toch ook maar zoogdieren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Antwoorden (6)

Ja, in principe wel, echter hij is daar niet toe bevoegd. Anatomisch gezien lijkt de mens heel veel op een varken en natuurlijk een mensaap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel overeenkomsten tussen dieren en mensen en ook in de behandeling van beiden. In geval van uiterste nood zal een dierenarts in sommige gevallen ook wel een mens kunnen behandelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is uiteraard daartoe niet bevoegd maar zoals ik al zei in geval van nood zal het wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wordt de min niet toegelicht?
Nee, een dierenarts mag alleen mensen behandelen in een noodsituatie. Om mensen te mogen behandelen moet je humane geneeskunde hebben gestudeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen mag en kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Daphne91!
Wel als de mens een klacht heeft die een dier ook zou kunnen hebben. Van seksuele klachten heeft de dierenarts niet veel verstand. En dit betekent niet dat een dierenarts een mens mág behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan een dierenarts in veel gevallen zeker maar toegestaan is een ander verhaal. Vooropgesteld dat een dierenarts niet alleen zoogdieren behandelt maar ook reptielen (bijv. slangen), vissen en insecten (bijv. vogelspinnen), zijn er natuurlijk overeenkomsten met humane geneeskunde. De manier waarop een hechting aangebracht wordt is in principe hetzelfde en ook veel medicijnen komen overeen.

Ander verschil is het kostenaspect. Verreweg de meeste dieren in ons land moeten geld opleveren, dus de kosten van de dierenarts mogen de opbrengst niet overschrijden. Bij mensen wordt eerder naar de kwaliteit van het leven gekeken maar we zijn geneigd om dat bij onze huisdieren ook mee te wegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn feitelijk Drie vragen.
1 Kan hij het
2 Mag hij het
3 Wat in Noodsituaties

1 Kan hij het. Waarschijnlijk zijn er veel zaken die hij kan doen. Bv een amputatie van een been. In grote lijnen Zal een amputatie bij een hond overeenkomen met dat van een mens, maar zullen er anatomische verschillen zijn die hij dan kan opzoeken in een boek. Daarna nog wat nakijken wat betreft verdoving en dan kan hij de amputatie uitvoeren. Zo zullen er nog wel zaken zijn die een dierenarts kan uitvoeren of vaststellen.
2 Mag hij het. In principe niet, maar bv onder begeleiding van een dokter zou dat wel kunnen. Trouwens dan mag iedereen dat doen, Maar dan komen we op puntje drie.
3 Wat in een noodsituatie. In een Noodsituatie moet iedereen het nodige doen om een noodlijdend persoon te helpen en alles doen om hem in leven te houden.
Natuurlijk moet uw handeling, wat ze ook mogen zijn, in verhouding zijn met de noodsituatie. Dus zou het dan goed mogelijk zijn dat ik (geen arts)een amputatie uitvoer met een telefonosche begeleiding van een veearts. Mischien vergezocht maar in mijn beroep (militair) zou dat wel eens kunnen voorvallen.
Het hangt natuurlijk allemaal af van het gezond verstand van de betrokken partijen.
Zo weet ik dat op een duitse onderzee boot een kapitein ( Geen arts) is opgeleid om kleine chirurgische ingrepen uit te voeren tot en met Appendix.
Robby BB