bestaat er in zoetwater ook koraal?

voorzover ik weet ken ik alleen koraal dat leeft in zoutwater, maar bestaat er ook koraal dat leeft in zoetwater, en op wat voor soort plekken in de wereld is dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
11.3K

Het beste antwoord

Koraal komt alleen in zout water voor met vrij exact bekende omstandigheden, enige graden temperatuurverschil doden de organismen die de koraal maken.
Het is geen gefossiliseerde dode vis , het zijn wel de anorganische resten van het koraaldiertje die in enorme kolonies bij elkaar leven en sterven.
Ze halen met name kalk uit het zeewater en verbinden dit met zoutresten die er een onoplosbaar geheel van maken, zoals silicaten , carbonaten etc.
Omdat deze organismen zo gevoelig op omstandigheden reageren en grote koraalgebieden ZEER oud zijn (het groeit dus zeer langzaam) moeten we de omstandigheden niet verstoren door temperatuur of invloed op de samenstelling van het zeewater, vervuiling, verdunning of verdichting van het zeewater kunnen op zichzelf het precaire evenwicht verstoren en de generatie koraaldiertjes die nu het stokje in handen hebben , vernietigen en dan is het koraal dood!!

In zeewater zit al 70X zoveel zout als een mens kan hebben, een mens is -zou je kunnen zeggen - net zo allergisch voor (de concentraties van zouten in) zeewater als koraal is voor zoet water, ondanks dat de samenstelling van zouten in het bloedplasma van de mens dicht in de buurt komt van zeewater.

Ik poog hiermee duidelijk te maken dat de verhoudingen van zouten in de natuur erg veel invloed heeft op alles wat leeft.
Koraal is in aquaria ook nauwelijks te houden, de grootste zeeaquaria hebben dan ook een heel battaljon specialisten in dienst om de samanstelling van het water te bewaken en dan nog zijn het vaak de koralen die de meeste problemen geven....

Best jammer dat je in een zoet wateraquarium geen koraal kunt houden, het zien hoe koraaldiertjes hup prooi vangen is een heel spektakel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

koraal bestaat uit gefossiliseerde (dode) vissen. koraal is dus niet zoet of zout water afhankelijk, maar meer van de vispopulatie in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen zoetwaterkoralen, maar wel holtedieren (hydra), mosdiertjes (bryozoa)en sponzen. In de grote rivieren en op ander plaatsen leven flinke sponzen, zo groot als bloemkolen, met een hertegewei structuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jawel, koraal in zoetwater is de afgelopen week per toeval ontdekt in de amazone!
je kunt het volgen op national geographic kijk ze en geniet ze!