Wat veroorzaakt het verschil in blikveld tussen mannen en vrouwen?

Mannen kijken recht vooruit en zien dingen naast hen hooguit als een soort wazige beweging. Vrouwen zien juist veel beter dan mannen wat er naast hen gebeurt.

Wat is de biologische oorzaak van dit verschil?

Bijvoorbeeld een andere vorm van de ooglens, een andere verdeling van staafjes en kegeltjes over het netvlies, een andere werking van de hersenen, een andere manier van het bewegen van hoofd en ogen? Iets anders?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
14.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat ook op merkelijk , het is natuurlijk gevaarlijk terrein om over de verschillen tussen mannen vrouwen te hebben te meer dat ogen direct verbonden zijn met onze hersenen :) maar toen ik het las in een weten schap's rubriek , dacht ik is dit wel waar !! Mannen zien beter snelle voorwerpen en ver weg , ja dat zie je vaak ook bij roofdieren , en vrouwen zien meer om zich heen (dat zie je met parkeren :) ) misschien beter kunnen op letten wat de kleintjes doen . Dus zorg voor het nakomelingschap , de man buiten vechten jagen enz . Maar laten we voorzichtig zijn het is een gevoelig onderwerp, net als het zgn ruimtelijk inzicht Vd man in de jaren 70 (inmiddels ook top schaaksters , wiskundigen enz ) dat viel ook een beetje tegen voor de man . Ik ben nieuwsgierig !
Reddie
11 jaar geleden
De verschillen zijn niet zo groot als je veronderstelt. Het is niet zozeer het blikveld dat verschilt, maar meer de interesse en nieuwsgierigheid.
Zowel bij mannen onderling als bij vrouwen onderling zijn de verschillen wel enorm.
Ik heb als man een zeer groot "blikveld", en ik ken veel vrouwen met "tunnelvisie".
Hetzelfde geldt voor autorijden, kaartlezen, auto inladen en barbecuen. Gemiddeld liggen scores van mannen en vrouwen dicht bij elkaar, maar bij beide partijen zijn de onderlinge verschillen enorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je bronnen Cryo? Ik lees dit verschil hier voor het eerst; ben erg benieuwd.
Vanuit de oermens lijkt het me ook wel te verklaren, maar vanuit de werking van de ogen kan ik je niet verder helpen.

Het beste antwoord

Hele leuke vraag Cryo!

Om te beginnen, het is niet zo simpel dat mannen de ogen van een jager hebben, en vrouwen de ogen van een bezorgde moeder, zoals vaak te simplistisch wordt afgeschreven.
In feite mannen hebben, over het algemeen, (altijd gemiddeld genomen!!) een beter zichtvermogen dan vrouwen, maar op sommige aspecten scoren vrouwen toch beter.

Ik zal proberen een paar aspecten uit elkaar te halen, en de oorzaken te identificeren:
- Mannen kunnen beter focussen en scherper zien (in het bijzonder bewegende objecten) rond de fovea, en hierdoor meer details halen uit een object waarnaar ze kijken. Blijkbaar wordt dit niet door verschillen in de ogen veroorzaakt, maar door verschillen in de hersenen, die al tijdens de embryogenese ontstaan. De verhoogde hoeveelheid testosteron in de mannelijke hersenen zou hiervoor verantwoordelijk zijn. Feit is dat mannen hebben 25% meer neuronen in hun visuele cortex dan vrouwen. Zie hierover de 1e link.
- Vrouwen kunnen kleuren beter onderscheiden dan mannen, en dat geldt in nog grotere mate voor het periferische zicht. Dat betekent niet per se dat vrouwen een beter periferisch zicht hebben, maar het helpt zeker. Deze verschillen zijn moeilijker te verklaren, maar ik heb een zeer recente studie gevonden die postuleert dat een grotere polymorphisme in de kegels in de retina van vrouwen de reden hiervoor zou kunnen zijn. Zie 2e link.

Naast deze verschillen die een duidelijke fysiologische oorzaak hebben, kan je uiteraard nog meer verschillen identificeren die naar alle waarschijnlijkheid terug te relateren zijn aan rolverdeling, belangstelling, opvoeding, enz. Dat komt meer in de buurt van wat ik helemaal boven beschreef, maar dat weet je waarschijnlijk al.

En dan is de leukste vraag: zijn de fysiologische verschillen ontstaan door selectie en evolutie nadat de rollen van de jager en de verzorgster al vastgesteld waren...? Of zijn juist de "natuurlijke verschillen" tussen man en vrouw die bijgedragen hebben aan deze rolverdeling...? Dat is waarschijnlijk niet te beantwoorden, want andere diersoorten (ik denk b.v. aan de leeuwen) hebben toch een andere rolverdeling, maar ik weet ook niet of hun ogen en hersenen ook verschillen. Zelf neig ik meer naar verklaring 1, maar goed, wie ben ik...

Maar wat wel duidelijk is, is dat niet alleen het gedrag en psyche van man en vrouw verschillen, maar dat ook onze hersenen en ogen daadwerkelijk anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant!....wat ik ervan begrijp ;-))
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja... bedankt...? (^_^) ... nee, echt: bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, jou tekst snap ik hoor, maar bron 2 deels... ik heb wel een groot hoofd en er zitten grijze cellen in, maar niet wetenschappelijk onderlegd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens Wendy, de tweede bron is heel erg specialistisch, maar de samenvatting vond ik heel mooi, en voor de gemiddelde lezer (en volgens mij ben je een bovengemiddelde GV'er) genoeg.

Andere antwoorden (3)

Waarom zien vrouwen altijd alles.
Als je als man zijnde met je vrouw bijvoorbeeld in de stad loopt en je kijkt naar een andere vrouw die langs loopt hebben vrouwen dat meestal in de gaten. Uit onderzoek is gebleken dat het blikveld van een man bijna vooruit is en dat het blikveld bij een vrouw velen malen breder is.Hierdoor kunnen ze meerdere dingen in de gaten houden. Dit verklaard ook dat vrouwen soms niet snappen dat mannen bepaalde dingen niet zien. Dit is verklaarbaar vanuit de oermens. Mannen moesten jagen en moesten zich kunnen concentreren op een prooi. Zij moesten dus niet worden afgeleid door de omgeving. Hierdoor kunnen mannen beter details in de verte onderscheiden. De vrouw moest de groep in de gaten houden en leerde om kleine details in de gaten te houden in hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een bron van dat onderzoek?
Ik heb dit nooit geweten, ben heel benieuwd!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu, dat mijn link niet werkt, ik probeer het nog een keer1 http://plazilla.com/1-het-verschil-tussen-man-en-vrouw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danks!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, leuk... maar de vraag van Cryo was wat de oorzaak hiervan is, niet een bevestiging van wat Cryo al wist, of een praktisch voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is verklaarbaar vanuit de oermens. Mannen moesten jagen en moesten zich kunnen concentreren op een prooi. Zij moesten dus niet worden afgeleid door de omgeving. Hierdoor kunnen mannen beter details in de verte onderscheiden. De vrouw moest de groep in de gaten houden en leerde om kleine details in de gaten te houden in hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal helder Moolkeesje, dat snap ik helemaal, en dat wist Cryo zeer waarschijnlijk al, maar nogmaals: dat was niet de vraag. De vraag was WAARDOOR (en niet waarom) zijn er verschillen in het zichtvermogen van mannen en vrouwen. Cryo vraagt om een biologische oorzaak, niet om een evolutionaire oorzaak. Trouwens, geen min van mij... dat vind ik te ver gaan... (^_^)
Naast wat Gabi schrijft, hebben vrouwen in verticale zin een breder zicht dan mannen, vrouwen kunnen een man op zeer korte afstand scannen van boven tot onder, waar mannen hun oogbollen moeten bewegen om dat op dezelfde afstand bij een vrouw te doen, onbewust willen ze dan wel eens stoppen op de plaats schuin beneden (ze blijven dan wel eens op het decolleté steken, wat niet zo beleefd over komt )
Het perifere gezichtveld is echter ook een kwestie van training, ook sommige mannen hebben ogen in hun rug , lijkt het wel, ook ik zie zonder die kant op te kijken meer dan 180 graden breedte en ik ben niet bepaald vrouwelijk.
Dus naast genetische aanleg en ontwikkeling van de ogen en hersenen is training van perceptie beslist mogelijk, zo hebben we een pleegdochtertje gehad die bij binnenkomst een resolutie had die een ministeck achtig beeld opleverde, met een bril op zich niet te compenseren.
Na een bril en veel training voor beide ogen ( reizen en interessante dingen zien) heeft ze nu een visus van 1.2 (120%) en ziet goed 3D wat eerst ook afwezig was.
Als klein meisje werd ze (te) vaak voor een kleine TV gezet met steeds dezelfde eenvoudige tekenfilms en was er dus te weinig prikkel om haar zicht te verbeteren.
Zo is vaak /veel gamen slecht voor het perifere zien en is klimmen , balspelen en door de natuur banjeren voor kinderen heel belangrijk.
Ik wil daarmee illustreren dat we ons zien door oefening sterk kunnen verbeteren en aanpassen.
Getrainde observators als politiemensen zien in een oogopslag op afstand of iemand belt en de gordel om heeft, we kunnen onze visus dus enorm verbeteren en dat komt vooral omdat we kijken met onze ogen maar zien met onze hersenen.
De verschillen tussen man en vrouw is dus gedeeltelijk ook een andere vorm van ooggebruik.
Vrouwen kijken gemiddeld genomen vaker in de spiegel dan de gemiddelde man, die juist in het verkeer vaak verder vooruit kijkt, gemiddeld genomen.
Dat andere accent geeft dus een versterking van het genetische verschil.
Niets is beledigend of kleinerend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle andere antwoorden zijn ook goed, maar heel kort: vrouwen hebben bolle ogen, mannen plattere logboeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oogbollen