Worden wilde dieren ook gestoken door wespen?

Over het algemeen steken ze als ze in de knel komen en vaak is dat om de zoetigheid die wij in de buurt hebben. Wilde dieren eten geen vla en drinken geen siroop, komen wespen evengoed in de buurt of is de natuur zo op elkaar ingesteld dat dit nauwelijks voorkomt. En kunnen ze ook allergisch zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

De natuur is zo op elkaar ingesteld dat het nuttig is voor de wesp om te kunnen steken.

De wesp heeft zich niet speciaal op de mens gericht bij het ontwikkelen van de steekvaardigheid.

Het kunnen steken helpt de wesp bij het verdedigen van zichzelf en (daarmee) van zijn volk. Met hun opvallende uiterlijk laten de wespen duidelijk zien dat ze kunnen steken. Dieren leren dat snel, en zullen wespen na één of twee onaangename ervaringen met rust laten.

De wesp gebruikt het kunnen steken bijvoorbeeld om zich te verweren tegen nestrovers.

Er zijn enkele dieren die iets op het steken hebben gevonden, bijvoorbeeld de wespendief. Tegen de meeste dieren is het steken echter een prima verdediging, waar de wesp erg bij gebaat is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, dieren worden ook gestoken. Wespen/bijen steken niet alleen om/rond zoetigheid ook als ze denken bedreigt te worden. 1 van mijn poezen is gestoken tijdens het gras eten dit zal andere dieren ook wel overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze steken ook dieren, allergie kan dacht ik ook voorkomen.

Net als horzels, paarden worden vaak door ze gestoken. En ik dacht dat ze ook eitjes kunnen leggen onder de huid van de paarden. Irritant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Horzels leggen eitjes aan de vacht van het paard, je ziet ze als heel kleine gelige puntjes die je er bijna niet vanaf kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oja dat was het, dankje Danielle :)
Ja hoor, ook (wilde) dieren worden wel gestoken. Wanneer ze zich bedrijgt voelen zullen ze steken. Dat heeft dan niks met zoetigheid te maken maar pouur uit zelfverdediging. Ben zelf al eens met een paard door een wespennest gereden en daarbij werden zowel ik als het paard door verschillende wespen gestoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook wespen steken dieren, dat heb ik met mijn hond meegemaakt die was in zijn tong gestoken. Ik ben toen meteen naar de dierenarts gegaan, daar kreeg hij een injectie tegen de zwelling in zijn keel, anders was het verkeerd afgelopen en was hij gestikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, wespen weten niet of een dier wild is of niet... Als ze klem komen te zitten steken ze... Of een (wild) dier allergisch is weet ik niet, want alle dieren die sterven aan een wespensteek sterven aan een wespensteek en dat dier zie ik dus niet meer terug...