Welke vogel zou dit kunnen zijn?

Vanacht rond 11u30 reed ik in Zeeuws Vlaanderen in de polders (de buurt van Hulst) toen er plots een witte vogel opdook en tegen mijn voorruit knalde. Hoewel het nacht was, meende ik duidelijk een uil te herkennen in het dier. Het dier had ongeveer het formaat van een papegaai, dus een sneeuwuil kan het moeilijk geweest zijn, vermits deze veel groter zijn. Overigens, ik ben onmiddellijk omgekeerd op zoek naar deze mogelijk gewonde vogel, maar heb deze helaas niet meer gevonden...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Rieneke1
11 jaar geleden
was het geen kerkuil?
die zijn welliswaar niet wit, maar hebben wel een heel lichtgekleurde voorkant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kerkuiltje l9jkt me niet, die is kleiner dan een normale papegaai, een sneeuwuil daarin tegen is weer veel groter (uil van Harry Potter). Durf er geen gooi naar te doen.

Antwoorden (2)

Bijna niet te beantwoorden met deze beperkte gegevens. Een sneeuwuil lijkt mij niet omdat deze volgens mij in deze regionen niet in het wild voorkomen (alhoewel er natuurlijk altijd een kleine kans op een ontsnapte sneeuwuit is).

Het kan een uil van verder onbekend type geweest zijn die door het schijnsel van de koplampen wit leek.

Het kunnen ook andere vogels geweest zijn (witte duif, witte eend) die om een of andere reden rond die tijd toch aan het vliegen waren, hoewel dat niet erg gebruikelijk is.

De vraag is ook hoe goed je het hebt gezien (hoe hard reed je) en was er iets van veren op de weg of schade aan de auto van de klap. Met name veren zouden hebben kunnen helpen bij identificeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een kerkuil, kerkuilen hebben het juiste formaat, het onderkleed is spierwit en ze hebben de gewoonte langs wegbermen op muisjes en woelmuizen te jagen, waardoor ze zeer vaak verkeersslachtoffer worden, bij volwassen dieren is dat veruit de meest voorkomende doodsoorzaak dacht ik.