Als al het zoetwater ijs op de noord en zuidpool zou smelten, dan raakt de balans tussen zout en zoet water verstoord?

De verstoring tussen de balans van zout en zoet water kan drastische gevolgen hebben voor de stromingen over de aarde. Maar in hoeverre?

Toegevoegd na 47 seconden:
In hoeverre is dit desastreus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

De hoeveelheid zout water is onvoorstelbaar groot.
Als al het ijs zou smelten, dan zou dat een vrijwel geen invloed hebben op het zoute water.
Maar voor het mondiale klimaat, zal het ook onvoorstelbare gevolgen hebben.
De koude en warme golfstromen zullen totaal gaan veranderen, zodat de noordpool opnieuw enorm gaat afkoelen, maar niet alleen daar in het hoge noorden, maar ook in Europa, mogelijk totaan de middellandse zee!!
Groten delen van Europa, zullen onbewoond worden, landbouwgronden zullen verloren gaan, door de zeespiegelstijging, zullen grote delen van de kustgebieden onder water verdwijnen, er zal hier een totale hongersnood komen en in Europa, zal het grootste deel van de bevolking uitsterven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ik niet zeggen onvoorstelbaar groot. Ik zou zeggen onvoorstelbaar klein.
Ga maar eens naar deze link en je begrijpt wat ik bedoel:-)
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Link vergeten
http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/hoeveel-water-is-er-op-de-aarde/

Andere antwoorden (3)

Die daardoor ontstane watermassa's zoeken hun eigen balans wel op en voor de mens is het niet zo belangrijk of ie in zoet of in zout water verdrinkt.
Het beschikbare stukje droge grond war overblijf, is bij lange niet voldoende om de mensheid te bergen, laat staan te voeden, dus behalve degenen, die zullen verdrinken, zullen er ook velen gedood worden door hun medemensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt wel een scenario voor een horrorfilm!!
Maar wel waar!
De mensen die een minnetje hebben gedrukt, begrijpen er totaal niets van.
Van mij een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er blijft nog heel veel grond over ook als al het ijs gesmolten is (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het geen probleem is, maar een soort van karikatuur als heel veel mensen op de top van de Mount Everest terwijl het water daar tegenaan klotst is ook weer overdreven).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel zo, dat heel veel mensen leven op de vlakke gedeeltes langs de zee.
En die komen dan onder water.
Dat wordt dan opschuiven richting hoger gelegen land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feit is gewoon dat we met teveel mensen op deze aarde leven, waarmee ik wil zeggen dat wij zo tesamen hangen met losse draden die ieder moment kunnen breken.
Bv Electriciteit. Wat als er door een zonnestorm een wereldwijde stroompanne onstaat die enkele weken duurt.
Hoeveel gaan er dan sneuvelen.
Wat als er door crisis plotseling geen mesten of en verdelging stoffen meer beschikbaar zijn.
Wat als er een virus ontstaat waar onze medische wereld geen oplossing voor heeft.
Wat als er een niet te grote meteoor op de aarde terecht komt die onze aarde in een schaduw werpt door het stof dat in de lucht hangt.
Mensen besef dat wij op een slappe koord dansen.
Dus er zal inderdaad nog genoeg plaats zijn om te wonnen maar er zal niet genoeg plaatst zijn om al deze mensen te voeden, wat grote hongersnood zal doen ontstaan, totdat er weer een evenwicht onstaat tussen het eten en het aantal mensen.
Robert
Dat kan maar hangt volgens mij heel erg af van het tempo waarin de afsmelting plaatsvindt en hoe het water dan in zee komt (als neerslag of als rivier). Als dat redelijk langzaam gaat zal het water vermengen. als het in een week gebeurt dan ontstaan er grote problemen.

Er is wel invloed, dat is duidelijk.

In hoeverre het desastreus is hangt van de definitie van desastreus af. Als je bedoelt in hoeverre het invloed op ons leven kan hebben dan zou het de motor kunnen zijn achter een nieuwe ijstijd en daarmee werkelijk desastreus voor onze levensstijl. Voor het leven op aarde zou het de zoveelste ijstijd zijn, en gezien het feit dat we allemaal nog rondlopen zal dat wel goedkomen.

Toegevoegd na 3 uur:
In de tweede link is een mooi beeld van de verhoudingen landmassa/zoutwater/zoetwater te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoet water en zeewater mengen zich niet zomaar.
Dit heeft te maken met de temperatuur van het zoete en zoute water en de stromingen. Zo zijn er grote zoet en zoutwatermassa's die gewoon boven elkaar drijven.Wat er zou gebeuren bij afsmelting is in weze alleen maar gissen. Ons klimaat is zo'n complex systeem dat het haast onmogelijk is om voorspellingen te doen.
Zo zal bij iedere nieuwe ontdekking nog meer verwarring ontstaan. We moeten ook rekening mee houden dat het veel van interpretatie van de geleerden afhangt hoe de voorspellingen zullen zijn.
Dat het moeilijk is om voorspellingen te doen kan je zien bij de weersverwachtingen.
Vraag is of het allemaal gaat afsmelten, of dat het afsmelten,juist een nieuwe ontwikkeling met zich mee brengt waardoor er juist terug een ijstijd begint.
De aarde heeft zo al enkele cyclussen meegemaakt van ijstijd en tropische omstandigheden, met al zijn tussenfasen.
Robert

Toegevoegd na 41 seconden:
Bekijk ook eens dit http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/hoeveel-water-is-er-op-de-aarde/