Hoe meten je hersenen kou?

Hoe meten je hersenen kou? Dus hoe 'zien' je hersenen kou als je het koud krijgt, zodat de hersenen er iets aan gaan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Om continu terug te kunnen keren naar de normale temperatuur, sturen de hersenen via de binnenkomende temperatuurprikkels twee soorten evenwichtszoekende processen aan. Dat zijn de opwarmende en de afkoelende lichaamsprocessen, beide zowel onbewust als bewust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Aan de buitenkant van het lichaam zijn zeer gevoelige koudereceptoren, die snelle afkoelingen aan de huid opmerken. Inwendig regelt de hypothalamus de lichaamstemperatuur binnen vrij nauwe grenzen. De moeilijkheid zit hem meer in het tussengebied, of je een koude arm of neus hebt is vaak een kwestie van het verleggen van de aandacht en het is ook een subjectief gevoel, afhankelijk van geslacht en leeftijd. Soms heb je niet door dat je het koud hebt tot je plotseling begint te rillen. Naar die subjectieve ervaringen is wel onderzoek gedaan, maar met welke zintuigen en hersendelen je de statische ervaring van koude in een lichaamsdeel ervaart is niet zo duidelijk