Kunnen donkerharige ouders met zelf alleen maar donkerharige broers en zussen toch blonde kinderen krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Mijn ouders hadden allebei donker haar,mijn grootouders hadden allemaal donker haar, mijn broers ook, toen ik klein was had ik licht blond haar, ergens moet één van mijn voorouders dit gen hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De kans is minimaal, maar het kan wel.

Stel dat beide ouders toevallig ergens in het DNA ook blond hebben zitten (Door voorouders) dan kan daar een blond kind uit komen. Maar nogmaals, de kans is bijzonder klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.
ken er wel een paar die hele blonde kinderen hebben,
en allebei vrij donker zijn.
13 jaar geleden
Ja, hoewel de kans klein is kan dat.

Versimpeld: Donkerharig is dominant over lichtharig (blond)
Dus donkerharig is A (allel wordt aangegeven met een letter)
en blond is a

Je krijgt van beide ouders een allel (gen)

Dus dan kan je AA, Aa, of aa hebben. Als je oma en opa Aa hadden beide, was er 50% kans op een kind dat Aa heeft. Deze heeft wel donker haar, omdat het donkerharige allel dominant is over blond.

Als je beide ouders nou Aa hebben, is het 25% kans dat ze een blond kind krijgen.

En dat ze donkerharige broers hebben is dan toeval (normaal zou 3 van de 4 dan donkerharig moeten zijn, en de vierde blond. Maarja, het zijn kansen, dus het kan anders uitvallen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Donker haar is dominant en blond recessief, maar als mensen b.v. als kind blond waren, zoals veel Nederlandse en Duitse mensen, dan kunnen de kinderen blond zijn.
Ook blijft het mogelijk dat blond ineens weer te voorschijn komt als er een blonde voorouder was.

Ik heb wel eens van die schema s gezien van de erfelijkheidsleer van Mendel. Ben geen geneticus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bijvoorbeeld bij albino's
Door het ontbreken van het pigment in de huid en haar lijkt het haar blond/wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter is het bewijs. Wij hebben alle twee bruine ogen en bruin haar, drie van de vier grootouders ook, we hebben twee zoons met bruine ogen en bruin haar, maar mijn dochter is blond en heeft grijze ogen. In beide families komen wel mensen met lichte ogen voor, maar dit was wel een verrassing! En nee, ze is echt niet van de melkboer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel, als het 'verderop' in de familie zit.
En jonge kinderen hebben vaak ook veel lichter haar dat later donkerder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verderop? om de hoek zeker, haha.
Het zit gewoon in het eigen chromosomen die de ouders doorgeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg ik, 'verderop', als in een oma, overgrootvader, noem maar op.
Wel, ik heb bruin haar, mijn man heeft bruin haar, en wij hebben een bruinharige dochter, dan een rosse dochter en ten slotte een blond zoontje. (en ja ze zijn allemaal van mijn man :p ) Dus ja, het kan voorkomen. Mijn zus is ook donkerbruin en die heeft 4 rosse kindjes. Ergens in mijn familie zal ros dus wel voorkomen!