In de basis gaat het erom dat cellen bepaalde gedeeltes van het DNA laten werken, die er voor zorgen dat de juiste eiwitten voor dat celtype worden gevormd.
Er zijn twee belangrijke mechanismen daarvoor, een instructie die afhangt waar het cytoplasma van de cellijn uit het ei vandaan komt en als tweede een instructies die worden gegeven doordat cellen bewegen langs andere celgroepen die ze chemische signalen afgeven die hun specialisatie beinvloeden.
In het eerste geval is het lot van een cel bezegeld, in het tweede geval kun je niet precies zeggen wat een cel precies zal gaan doen, dat hangt af van welk groepje cellen de cel dan toevallig uitmaakt.

Het eerste systeem is gebruikelijk bij protostomen (fruitvlieg, wormpje Caenorhabditis elegans, het tweede systeem bij deuterostomen zoals mensen, vissen en vogels. Het wormpje is een van de populairste onderzoeksobjecten in het onderzoek naar celspecialisatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja grappig dat je dat vraagt. Dat is een centrale vraag waar ontwikkelingsbiologen zich al decennia mee bezig houden. Toen het DNA werd ontdekt kwamen de speculaties weer los en dacht men dat de ene cel na de andere, stukjes DNA verliest en dat daardoor elke cel gespecialiseerd raakt... Inderdaad werd dit ook vastgesteld bij enkele soorten, maar het blijkt lang geen regel, eerder uitzondering te zijn.
Je vraag is nog steeds het centrale dogma in de ontwikkelingsbiologie en er zal niemand hier zijn die je hier HET antwoord op kan geven om de doodeenvoudige reden dat dit niet gevonden is.
Voor alle compleetheid moet ik er wel bij vermelden dat er een 20-tal jaar geleden werd ontdekt dat er kennelijk sprake is van een gradiënt van een zwak zuur over de foetus waardoor 'boven' weet dat het boven is en 'onder' weet dat het onder is. Maar helemaal eruit is de ontwikkelingsbiologie nog niet.