Hoe slaapt een volwassen olifant eigenlijk?

Slaapt een olifant rechtop, of gaat hij/zij liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
10.3K

Het beste antwoord

Doorgaans rechtop, zeker in het wild. Maar het kan allebei.
Ze moeten immers als er gevaar dreigt direct kunnen weg rennen. Opstaan valt niet mee voor een volwassen olifant dus als ze liggen te slapen en verrast worden zijn ze ten dode opgeschreven. Via de link een stukje over het slapen van olifanten.
"Wist je trouwens dat de olifant rechtop slaapt? Als die tenminste slaapt want een groot gedeelte van de dag en nacht wordt doorgebracht met het eten van voedsel. "

Ze kunnen wel liggend slapen, maar doen dat niet vlug; eigenlijk vooral in gevangenschap. Via het filmpje kun je zien hoe een olifant met haar baby de nacht doorbrengen; mooi om te zien!

Ik heb nog een paar links toegevoegd met olifantenweetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk filmpje. Omdat paarden staand slapen dacht ik dat dit fysiologisch beter was. Maar het heeft natuurlijk met vluchten te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu zal een volwassen olifant zich denk ik niet zo snel bedreigd voelen door een roofdier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de grond ligt hun nek bloot en dan zijn ze ook kwetsbaar voor leeuwen en tijgers, die zich normaal gesproken alleen wagen aan jonge olifanten en inderdaad de volwassen exemplaren niet de baas kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allen dank voor het antwoord!

Andere antwoorden (2)

Olifanten slapen zowel liggend als staande. Als ze staan kunnen ze tegen elkaar of tegen een paal of boom leunen. Liggend slapen vaak op een 'bed' van gedroogd gras, of in een speciaal gegraven kuil (daarom ook wel 'olifantenbed' genoemd).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord +
Overwegend staand. Een olifant in het wild zoekt normaal gesproken zo'n 17 uur per dag naar eten.

De overige tijd trekken ze rond. Ze nemen ook af en toe een modderbad om hun huid te beschermen. Slapen doet een olifant meestal drie tot vijf uur. Ongeveer 20 minuten ligt hij op zijn zij. De rest van de tijd slaapt hij staand. Ze kunnen niet echt veel langer op hun zij liggen omdat ze zo zwaar zijn. Op het heetst van de dag liggen ze het liefst lekker in de schaduw. Olifanten worden 60 tot 70 jaar oud en kunnen zo'n 8 liter water door hun slurf opslurpen.

http://www.dierenparkemmen.nl/kinderen/spreekbeurten/de-olifant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord +