Hoe kan een vogel dronken worden van een druif?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Amadea
11 jaar geleden
Is dit een raadsel? Dan zit je op de verkeerde site. Of bedoel je van meerdere gistende druiven?

Antwoorden (1)

Ja, dat kan inderdaad.

Druiven die al wat ouder zijn gaan namelijk gisten.
Dat wil zeggen dat de suikers die de druif bevat omgezet wordt in alcohol doordat gistbacteriën na verloop van tijd de druif gaat aantasten.

Niet alleen druiven vormen zo alcohol, heel veel "natte" vruchten worden na rijp overrijp en daarna alcoholische versnaperingen, voor o.a. vogels.

De gistbacterie maakt van de aanwezige suikers in de vrucht ethylalcohol. Dat is de consumeerbare vorm van alcohol. Het percentage alcohol kan binnen een vrucht oplopen tot zo'n 4 a 5 %. Het sap is dan eigenlijk wijn geworden.

En ja, dan zo'n vogel... die weet dat. Ook eekhoorns kunnen knap lazarus worden van bessen en bramen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grappig filmpje hierover op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=D5E5TjkDvU0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Martine: bedankt voor het leuk beginnen van mijn ochtend. ;) wat een leuk filmpje + hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roald Dahl heeft hier wel eens een leuk verhaaltje over geschreven, meen ik, of vergis ik me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig filmpje..... Die aap met een kater....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wereld stop met draaien.. En als je tegen me praat krijg je een dreun. Hahaha zo kijkt die aap met dat pootje op zijn kop. Heerlijk.