Zit er 'vlees' aan een insect?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder vlees wordt normaal gesproken verstaan het spierweefsel van gewervelde dieren bedoeld voor consumptie door de mens. In de brede zin van het woord omvat het alle dierlijke en soms menselijke weefsels, inclusief organen zoals lever of nieren. In de engste zin slaat de term uitsluitend op het spierweefsel van zoogdieren die gekweekt zijn voor consumptie door de mens. Je zou dan zeggen dat insecten in brede zin 'vlees' hebben. Want elk insect heeft de volgende inwendige organen: hersenen, darmkanaal, uitscheidingsorganen (buizen van Malphigi), eierstok, buisvormig hart, buikzenuw (streng). In enge zin daarentegen niet want hoewel een insect wel een hart (=spier) heeft is dat geen echte spier maar een holle buis die samentrekt (door zijn hersenen). Overige 'spieren' hebben zij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee wel in de insect

Antwoorden (2)

Insectenvlees?
Nee aan insecten valt geen vlees te knabbelen, ook geen gevogelte of vis.
Tenzij je eiwitten bedoelt, maar die vind je ook in eieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Insecten hebben spieren. Soms zelfs hele forse; kijk maar naar de achterpoten van een sprinkhaan!

Insecten worden gezien als de voedingsbron van de toekomst. Ze hebben maar weinig ruimte, voedsel en water nodig om veel (en lekker) eiwitrijk vlees te produceren. Het is zelfs milieuvriendelijker dan plofkip.