Ik heb ongeveer anderhalve week om een bonen practicum te doen, wat ik me afvraag is of er in deze tijd blaadjes aan de bonen zullen komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Ja, volgens de bron zouden er na 8 dg blaadjes kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de aanwijzingen volgt wel. Zorg wel dat je bonen goed vochtig worden eerst door ze een nacht in water gedrenkte watten te leggen. De buitenste mantel wordt dan zacht en de 2 zaadlobben kunnen dan makkelijk water opnemen en de wortel laten uitkomen. Het eerste dat je gaat zien is het puntje van de wortel. Als je wacht tot die 1 cm lang is kun je er streepjes op zetten en dan zien welk segment het meeste groeit. Dan breekt de mantel zelf open en komen de zaadlobben als de eerste blaadjes eruit. Deze worden snel groen om de fotosynthese op gang te helpen. Het zou dus helpen als je al vroeg er "zonlicht" op zet met een 'voorjaarspatroon' dus lengte van de 'dagen' vs de 'nachten', en toenemende 'daglengte'. En vooral niet vergeten water te geven. Verder zou je kunnen experimenteren met plantenhormonen, bv een groeihormoon, die je dan op een apart groepje bonen loslaat. Dit hormoon kun je eenvoudig uit de topjes van groeiende plantenstruiken halen, door te vermalen en vooral koud te houden. Maar ja, probeer in het najaar nog maar eens ergens groeiende plantentoppen te vinden!!
Maar 8 dagen is op zich geen probleem. Je bedoelt toch wel 8 aaneengesloten dagen en niet dat dat schooldagen zijn, waardoor er dus eigenlijk nog 2 dagen van het weekend bij komen?