Hydroxyapatiet is een mineraal. Het wordt op sommige plaatsen gedolven en toegepast als halfedelsteen. Botweefsel bestaat ook voor een groot deel uit hydroxyapatiet. Het mineraal kan ook kunstmatig worden gemaakt. Medische prothesen (b.v. kunstheup) worden soms met een dun laagje hydroxyapatiet bedekt om het vastgroeien aan het bot te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoofdcomponent van been, tanden en kiezen is hydroxy-apatiet.
Botten bestaan voor 35 procent uit een weefwerk
van eiwitten, oftewel collageenmatrix . Deze zorgt voor flexibiliteit. Deze matrix zorgt ervoor dat het
mineraalzout calciumfosfaat wordt gevangen. Dit noemen we hydroxy-apatiet. Onze botten bestaat voor 65%
uit dit hydroxy-apatiet, dat voor de stevigheid zorgt. Het is een combinatie van calcium en fosfor.
Amadea
11 jaar geleden
Hydroxyapatiet bestaat hoofdzakelijk uit CalciumFosfaat.
Ik heb het zo'n 30 jaar geleden gebruikt om eiwitten te zuiveren. Door de positieve lading van het calcium en de negatieve van fosfaat kunnen eiwitten (die aan hun oppervlakte ook + en - ladingen hebben) zich aan hydroxyapatiet hechten.
Je kunt een mengsel van eiwitten op die manier hechten aan hydroxyapatite. Door daarna te spoelen met een vloeistof waarvan die steeds zuurder of steeds zouter wordt komen de eiwitten er één voor één af. Al zit er wel overlap tussen opeenvolgende eiwitten.