Wat is het nut van een fokprogramma voor bedreigde diersoorten?

Veel van deze diersoorten kunnen niet meer in het wild gaan leven.! Dus blijven ze eeuwig in een gevangenis staat.!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Om mensen er op te wijzen dat deze dieren ooit in het wild leefden maar dankzij ons dat niet meer kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De reden voor deze programma's is niet alleen om dieren in een dierentuin te laten zien. Met het fokprogramma kunnen de dierentuinen voorkomen dat er bij bedreigde diersoorten in dierentuinen inteelt voorkomt. Elk fokprogramma heeft een coordinator, die wereldwijd in de gaten houdt welke dieren voor elkaar geschikt zouden kunnen zijn. En dan maar hopen dat de dieren zelf dat ook zo vinden!

Eén van de uitgangspunten voor EEP's is het terugplaatsen van bedreigde diersoorten in de natuur. Helaas is dat voor veel diersoorten een lange weg. Want zolang dieren in hun natuurlijk leefgebied worden bedreigd is een goede her-introductie niet verantwoord. Maar dat is géén reden om niet vooruit te kijken...

http://www.nvdzoos.nl/?pageAlias=nvd&mainId=58&pageId=64
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vroegere eeuwen zijn er ook talloze dieren uitgestorven tengevolge van de evolutie.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar bij tegenwoordige bedreigde diersoorten helpt de mens wel aardig mee met het uitsterven. Kijk bijvoorbeeld eens naar de zwarte neushoorn, geliefd bij stropers om de hoge bedragen die voor de hoorn betaald worden door Aziaten, die daar een potentieverhogend middeltje van kunnen maken. Zo zijn er nog vele voorbeelden van dieren te noemen die dankzij de mens amper meer bestaan, door obsessieve jacht, overbevissing, whatever. Hier tel ik de ijsbeer niet bij mee, want die behoort mijns inziens tot de uitstervenden door evolutie: veranderende omstandigheden, zonder dat de mens er veel aan kan doen (want nee: ik geloof niet in de milieugroeperingen die vol blijven houden dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde, maar goed, dat is een heel andere discussie).
Waarschijnlijk is het toch het beste om ze in gevangenschap te houden. Ik moest denken aan het fiasco van de met uitsterven bedreigde limburgse korenwolf, een soort knaagdier, waar een groots fokprogramma voor was opgezet.

"Het is arbeidsintensief en dus kostbaar werk, het fokken van korenwolven. Tot ergernis van Das en Boom heeft het ministerie van Landbouw niet alle kosten betaald. In zijn brief belooft minister Veerman nu de 'openstaande werkzaamheden per ommegaande te vergoeden'.

Maar er ging meer mis. In Zuid-Limburg zijn maar drie hamsterreservaten ingericht, in plaats van de beloofde elf. De reservaten zijn bovendien te klein en niet overal groeien de juiste planten. De gehele populatie is in vier jaar gegroeid naar 75 korenwolven, terwijl het de bedoeling was dat in elk reservaat minstens honderd hamsters zouden leven.

De gefokte korenwolven werden massaal opgegeten door vossen. 'Daarvoor hebben we gewaarschuwd', zegt Dirkmaat. 'Omdat de vos geen bedreigde diersoort is, was afgesproken om die natuurlijke vijand van de korenwolf af te schieten. Maar dat is niet gebeurd.' De minister belooft nu een 'ferme inspanning om predatie door de vos te voorkomen'."

Dus moeten vossen worden afgeschoten zodat de korenwolf kan blijven voortbestaan. Bedenkelijk..