Kunnen dieren ook persen?

Mensen kunnen persen als ze bijv. naar de wc moeten of bij een bevalling. Maar als ik bijv. een koe zie bevallen lijkt ze het allemaal redelijk passief te ondergaan.
Zo heb ik eigenlijk ook bijv. nooit een hond zien persen bij het doen van zijn behoefte. Bestaan er überhaupt honden met aambeien?

Heb ik niet goed genoeg gekeken of kunnen ze dat echt niet? Of komt persen echt alleen voor bij mensen? Zo ja, waardoor is dat zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh, als ik honden hun behoefte zie doe zie ik ze juist wél persen... Die van ons heeft er af en toe duidelijk moeite mee en moet dan zeer hard werken. Met gekromde rug staat 'ie daar dan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vroeger eens een kameraad gehad en die had een Duitse herders hond,en die hond moest haar grote behoefte doen en dat lukte maar niet goed,en die kameraad riep mij in paniek erbij omdat zijn hond daar krom gehurkt zat en dat grote ding hing daar half in en half uit haar gat maar verder ging het niet als of er iets goed vast zat en die hond zag echt af...Ik ging naar die hond toe en ik bukte mij over die hond haar rug en ik greep met mijn twee handen die hond haar buikspieren vast en ik voelde de hond echt duwen,en duwen,en duwen,en met die buikspieren waarmee de hond duwde,daar duwde ik met mijn twee handen mee,en daar vloog werkelijk alles uit die hond haar gat,ze was al even content en opgelucht als haar baasje.
Ik verzin hier niks,dit gebeurde echt.
Wel een bewijs dat ik kon voelen en dat aantoonde dat een hond echt wel kan persen,en als een hond dat doet dan doen een koe en een paard en een walvis en een muis dat ook.

Het beste antwoord

Ook dieren persen soms op hun ontlasting, al is het iets minder vaak dan bij mensen aangeleerd gedrag door verkeerde voedings- en toiletgewoontes.

Dat mensen persen bij de bevalling, heeft alles te maken met ons enorme hoofd en ons smalle bekken. Relatief uiteraard. Als aanpassing daaraan worden mensenbaby's relatief vroeg geboren, ver voor ze zelf kunnen lopen, kruipen of vasthouden, maar het blijft een zware bevalling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook een rol speelt het feit dat we bevallen in de meest onlogische , onnatuurlijke positie denkbaar : plat op de rug, met het geboortekanaal schuin omhoog, tegen de zwaartekracht in. Handig voor de doker / verpleegkundige, maar wel extra (pers)werk. Hurkende/knielende bevallingen, zijligging, baarkruk en dergelijke maken de behoefte aan persen merkbaar minder, door het natuurlijke gebruik van de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zouden alleen mensen persen bij bevalling of zal bijv. een kip bij het leggen van eieren ook persen? Wat denk je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste leg kan een kip wel een een tijdje van slag zijn, omdat de boel nog een beetje moet worden opgerekt, maar daarna is het gewoon voornamelijk een kwestie van wachten tot het er uit floept. Ze hebben wel weeën, en zullen wellicht ook wel spontaan een beetje meedrukken, maar zo'n circus als mensen er van (moeten) maken, ken ik eerlijk gezegd van geen enkel dier. Ze laten het natuurlijk ook meer over zich heen komen omdat ze niet precies weten wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb me altijd al afgevraagd waarom er niet meer voor baarkrukbevallingen wordt gekozen. Ben zelf nog nooit bevallen, maar liggend lijkt me echt onhandig... ('k Ga toch ook niet liggend 'naar het toilet' als het anders kan?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, ik ben alleen maar liggen "bevallen" , maar dat is dan ook de enige houding waarin ze een keizersnee kunnen uitvoeren ;)
Mijn keus was echter - toen ik nog dacht keus te hebben - absoluut de baarkruk.
Je vergelijking is echter denk ik wel de spijker op de kop - en daar heb ik, met twee keer zeven weken plat moeten tijdens de zwangerschap, helaas WEL ervaring mee. Schier onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afrikaanse vrouwen bevallen in het algemeen terwijl zij staan met de benen open en de knieën gebogen,of zij zitten daarbij gehurkt of op een Baarstoel.
Als wij op tv al eens zien dat er in Afrika een geboorte plaatsvindt terwijl de bevallende vrouw op een bed op haar rug licht dat is dat altijd omdat er blanke mensen bij zijn en die voor de geboortehulp zorgen.

Andere antwoorden (3)

Honden persen wel degelijk, daarom krommen ze hun rug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dieren kunnen ook persen.
En honden kunnen ook aambeien hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat is bij dieren ook zo.
als ze dit zouden hoeven doen dan liep de poep er zo uit.

koeien zijn echter chronisch aan de race omdat ze teveel eiwitten krijgen/eten. een natuurlijke koeiendrol ziet er heel anders uit dan de L.P. zoals wij die kennen eigenlijk.
het poepen van deze 'flodder' gaat dus makkelijk, en hard persen is niet nodig. (net als bij mensen die aan de racepoep zijn) ;-)

een dier kan in feite diaree krijgen, en ook een verstopping.
een hond kan dus wel degelijk last hebben van aambeien, maar vaak hebben zichtbare bulten bij de anus van een hond een andere oorzaak.