Hoe lang doet een mug erover om voor een jeuk bult te zorgen?

Een kennis van mij zegt dat een mug 2 seconden nodig heeft om "te steken". Ik geloof dit niet echt, want dat is gewoon super snel. Hij drinkt bloed en laat bloed achter volgens mij en 2 seconden lijkt mij niet mogelijk.

Hoeveel tijd kost het een mug dus om "te steken" waarna je een jeuk bult overhoud?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij ziet het als een beperking, ik als een leermoment ;) geloven was misschien ook niet het juiste woord. Eerder "ik kan het me nauwelijks voorstellen", maar goed, het staat er nu eenmaal. Mag ik vragen hoe je aan die info komt trouwens?

Het beste antwoord

Dat gaat inderdaad heel snel. Hij laat geen bloed achter (zij eigenlijk) maar een soort gif dat er voor zorgt dat je bloed niet stolt, zodat 'ie rustig kan drinken. Dat doet hij eerst, nog voor dat hij bloed drinkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"rustig kan drinken" in 2 seconden?? Ik bedoel dan eigenlijk het hele proces van landen tot opstijgen. Wel bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar dan jeukt het al wel, da's een reactie van je lichaam op het gif. En als 'ie het geluk heeft dat je het niet hebt gemerkt (als je slaapt bijvoorbeeld) kan 'ie lekker drinken. En zoveel hoeft 'ie ook niet te drinken om genoeg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu weet ik nog niet hoeveel seconden een mug erover doet, maar dat alleen "een zij" kon steken wist ik niet :p Dank je.

Andere antwoorden (1)

Nouja...

Het steken zelf, daar heeft hij zelfs geen twee seconden voor nodig.

Ik heb wel eens een mug gevangen in mijn kamer (hij had mij waarschijnlijk gestoken), die toch echt een enorm dik achterlijf had vol met bloed dat ik het wonderlijk vond dat hij überhaupt nog kon vliegen. Met het ''buisje'' waarmee hij bloed zuigt zou hij dat nooit in twee seconden kunnen klaren.