Als mensen een te kleine blaas hebben kunnen zij die groter maken door hun plas op te houden. Als je veel vaak plast wordt je blaas dan kleiner?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Antwoorden (2)

Steeds uw plas zo lang mogelijk ophouden zal er uiteindelijk toe lijden dat uw blaas groter wordt.
Omgekeerd ook als u veelvuldig gaat plassen zonder druk te voelen zal ze gelijdelijk aan krimpen.
Dit is met als uw maag, telkens meer en meer eten doet uw maag uitzetten.
Met de spieren is dat ook zo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om af te werken ! Met de spieren is dat ook zo. Als u die veelvuldig gebruikt (trainen) zullen die vergroten maar evengoed wegkwijnen als u ze niet meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal. Zie het als een elastiek. Als je het uitrekt zal het ruimer worden, als je stopt met rekken zal het hoogstens weer terug rekken naar de originele grootte. Heb je er te lang, te veel rek op gezet dan wordt de blaas wat minder rekbaar en zal het minder snel terug krimpen naar de originele vorm.

Oftewel, je blaas kan rekken en krimpen, maar kan hierbij nooit kleiner worden dan voordat je begon met oprekken.

(Ik weet niet of er ziektes of aandoeningen zijn waarbij dit andere is.)