Heeft elk diersoort zintuigen voor smaak, dusdanig dat ze smaken kunnen onderscheiden? En hoe zit dat met bijv insecten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Ja alle dieren (ook mensen) hebben smaakzintuigen die geheel zijn afgestemd op het voedselpatroon. Zo kunnen bepaalde dieren niet "scherp" proeven maar dat hoeft ook niet aangezien ze geen "scherpe" dingen nodig hebben/eten.

Insecten hebben ook smaak, zij het dan in hun voelsprieten zitten. Ook hier geldt: ze proeven alleen dat wat voor hun voedselpatroon noodzakelijk is:

http://www.beesies.nl/kenmerken/insekten.htm