Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je kleine beschimmelde plekjes op kaas er gewoon afsnijden en verder eten?

Van die groene plekjes... Nu zijn er wel eens mensen die beweren dat 't dan ook IN de kaas kan zitten... Dat 't zelfs van binnenuit kan komen... Maar 't lijkt mij er toch echt op dat 't ALLEEN aan de buitenkant zit... Schaaf d'r over, en schimmel foetsie... Doormidden snijden: helemaal niks te vinden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
34.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (15)

Ja die kun je eraf snijden en de rest nog gewoon eten..
In een kaasfabriek zit en soms ook schimmel op de korst, die halen ze er ook af en dan komt er een nieuw laagje plastic over..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunthet gewoon eten. De schimmel zit alleen aan de buitenkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ruim wegsnijden en de kaas opeten. De consumentenbond heeft eens een test gedaan naar voorverpakte geraspte kaas. Deze wordt vervaaardigd uit 'mislukte kazen' Ook hier wordt alles ruim weggesneden alvorens te raspen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe al jaren niet anders en kan me niet herinneren ooit ziek te zijn geworden van de kaas.

Het wordt wat anders als je het over Roquefort kaas hebt, dan houd je geen kaas over als je alle schimmel weg haalt :)
Voordat je mij ooit aan schimmelkaas krijgt... yeagh.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat KAN je niet. Je KUNT het wel ;.)
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig ben ik school-af. Geen docent die er meer bij nog een punt voor kan aftrekken.
rose
14 jaar geleden
Het kan wel, maar je kan het niet. Is niet eens speculatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, je moet hier echt niet op taalfouten letten hoor, ik probeer het ook af te leren.
rose
14 jaar geleden
Het gaat natuurlijk niet om het spotten van taalfouten, maar om de vermeerdering van kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose,het is bijna Kerst1 En je weet,zalig zijn de armen van geest enz enz..
rose
14 jaar geleden
Gloria, in Excel zit Deo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een spellchecker...of spellingscontroleermodule :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het gaat natuurlijk niet om het spotten van taalfouten, maar om de vermeerdering van kennis"
Spelling hoort ook bij kennis... ;)
Al was 't daar bij de vraag natuurlijk niet om te doen.
Spellingschecker: nee, want ik heb een ongelofelijke klotehekel aan die rode krinkeltjes onder mijn woorden: 't vertraagt de boel, Windows wordt er minder stabiel van, 't is om de één of andere reden altijd zo dat ie de verkeerde spellingstaal pakt, door de krinkeltjes wordt de tekst minder goed leesbaar, ze leiden af, en ze zijn gewoon lelijk.
De blauwgroene plekjes zijn penicilline achtige schimmels. De penicilline diffundeert in de kaas, en is niet giftig (maar ook niet zichtbaar). Of het lekker is, is een andere vraag, maar je kunt het goed eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diffundeert? Dat zoeken we op...
Het enige moment waarop het niet meer eetbaar is, is als de kaas pootjes heeft gekregen,... of je het zelf van schrik in de vuilnisbak mikt..

óf als je kaas erg jong en zacht of vochtig is, dan is het wel beter om m weg te doen.
Voor belegen kaas en oude kaas kun je gewoon de schimmel weg schaven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schimmel op kaas kun je er inderdaad gewoon afsnijden, en de rest gewoon opeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doet m'n oma ook altijd (ook bij redelijk grote plekken, en ook bij bv. appelmoes) ik moet er niet aan denken, WEG ERMEE!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je kunt het gewoon eten, je hoeft het zelfs niet af te snijden. Het bevordert zelfs je afweersysteem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mycelium van de schimmel zit door de kaas heen, die snijd je niet weg.
Sommige schimmels zijn erg giftig.
Ik zou kaas met wat schimmel beslist weggooien.
Vroeger heb ik oa in de zuivelindustrie gewerkt,
Beschimmelde kaas wordt zonder meer weggegooid.
Bij kaas worden dan ook microbiologische monsters genomen, schimmel is een afkeur grond.
Bij schimmelkazen worden schimmels uit zuivere culturen gebruikt.
Deze schimmels beschermen deze kaastegen gevaarlijke schimmelsoorten.
Fijne kerst dagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaas en schimmel gaan bijna altijd samen.
Er zijn zelfs kaassoorten waar schimmel in hoort te zitten en die de smaak aan de kaas geeft.
Zie je schimmel, even weg snijden en de rest van de kaas is prima.
Mensen denken vaak bij schimmel aan bederf en oneetbaar, maar eten wel schimmelkaas en shampignons, dat is ook een schimmel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.!
Geen kwaad...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon wegsnijden en verder eten : dat komt gewoon omdat de kaas na verloop van tijd gaat zweten en dat veroorzaakt dan kleine schimmel plekjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn moeder doet dat zo vaker. Als er wat groene puntjes op zitten schaaft ze die er gewoon af. En ze leeft nog steeds!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding