Kan je dierenbloed aan een mens doneren?

oftewel: kan je dierenbloed in een mensenader spuiten? wat zit daar voor verschil in...
en met dierenbloed bedoel ik bloed van óók een zoogdier, ofzo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

Het kan wel, maar daar raakt een mens van in shocktoestand, met een waarschijnlijke dood als gevolg.
Dierenbloed wordt door het menselijke immuunsysteem gezien als vreemde materie en dus afgestoten.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yikes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit gebeurt soms zelfs al met bloed van een ander mens...

Andere antwoorden (4)

Nee,dat zal het dier zelf moeten doen. We kunnen het wel een dier afnemen en het bij een mens inspuiten,maar dat zal deze beslist niet goed bekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kan je al niet geheel zonder risico transfuderen. Laat staatn dierenbloed.
Van de mens zijn inmiddels +/- 250 verschillende bloedgroepen bekend. En waarschijnlijk is dat niet alles.
Het is aardig wat labwerk voordat je iemand veilig een transfusie kan geven. En dan nog is de kans op reactie relatief groot.
Daarbij word donorbloed ook nog eens getest op allerlei bloed overdraagbare ziektes.

Bij dierenbloed is er helemaal niet zoveel bekend over de bloedgroepen. En dierenbloed is vaak ook heel anders dan mensenbloed van structuur.
Ik heb eens onder de microscoop bloed van een lama gezien. Op dat moment was mij niet verteld dat het geen mensenbloed was. Dus ik had al gelijk een zware ziekte voorspelt aan de hand van wat ik zag. EN was zo verbaasd dat het zo ernstig kon verlopen. Bleek voor een lama normaal te zijn en helemaal gezond.
Verder hebben dieren allerlei ziektes die mensen gelukkig niet hebben. Veel ziektes zijn gebonden aan het soort dier waarin je ze vind. Runderziektes, kippenziektes, schapenziektes, allemaal specifiek. Maar als als deze ziektes in de mens komen is het mogelijk dat het zich aanpast aan de nieuwe omgeving en je dus een nieuwe epidemie kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zeg je me nou, hoeveel bloedgroepen? Bij mijn weten zijn er maar 4 soorten bloedgroepen, namelijk O, A, B en AB. Daar naast heb je nog wel bloedgroepsystemen;
MNS-systeem, P-systeem, Lutheran systeem,
Kell systeem, Lewis systeem, Duffy systeem, Kidd systeem
en het Diego systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bloedgroepsystemen die je noemt zijn eigenlijk bloedgroepen. Ze zijn alleen minder immunogeen en daardoor worden ze minder belangrijk gevonden dan het ABO-systeem.
Wat goed is voor de zee is goed voor de aarde, is goed voor de planten, is goed voor de dieren, is goed voor de mens. We zijn allemaal één. Een goed voorbeeld is Ph-waarde. Ziekte is verzuring. Mensen- en dierenbloed is op z'n gezondst als dit licht alkalisch is. Ph-neutraal is een waarde van 7. Erboven is alkalisch, ook wel basisch genoemd. Eronder is zuur. Ons bloed is volmaakt gezond bij een Ph van 7.4, licht alkalisch dus. De zee blijkt ook een Ph-waarde te hebben die min of meer neutraal is. Met zeemineralen alkaliseer je dus niet alleen landbodem als je ze gebruikt om gewassen te telen, maar ook jezelf als je het gebruikt als voedingssupplement. De aarde en planten blijken dus ook gebaat te zijn bij een min of meer neutrale Ph, net als wijzelf, de variaties zijn minimaal. We zijn allemaal één. De zee is niet zomaar water. De aarde is niet zomaar zand of klei. Planten zijn niet zomaar planten. We hebben het hier over onze voorouders en allemaal hebben we hetzelfde nodig. Als de Ph keldert ver onder de 7 verzuren we en worden wij (zee, aarde, planten, dieren en mensen) ziek en ongezond. Groene bladgroente is basisch (alkalisch) voedsel. Gezien onze genetische verwantschap met groene planten en met de zee is het wijs om ons bloed, oftewel de omgeving waarin onze cellen zich bevinden, te alkaliseren door minimaal een keer per dag groene bladgroente te consumeren geteeld op zeemineralen en zeemineralen als supplement te nemen.