Welke dieren gebruiken gereedschappen en welke gereedschappen zijn dat dan?

Er wordt vaak vanuit gegaan dat het gebruik van gereedschappen een bepaalde mate van intelligentie reflecteerd. Ik ben benieuwd welke dieren allemaal gereedschappen gebruiken. Te denken valt aan chimps die stokjes gebruiken om mieren te eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Voor een octopus die gereedschap gebruikt zie
http://www.kennislink.nl/publicaties/ook-octopus-gebruikt-gereedschap

Kraaien maken zelf een weerhaak aan takjes om daarmee rupsen uit bomen te peuteren.

Olifanten gebruiken soms takken om de grond los te woelen om zo bij het water te komen.

Verder o.a. otters (aambeeld-steen), bevers (dam), heremietkreeft (behuizing), sommige vogels (aambeeld-steen) alle mensapen (peuterstokje, aambeeld-steen, gooisteen, knuppeltak) en natuurlijk de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zeeotters gebruiken stenen om schelpen te openen.

http://www.worldwidebase.com/zoogdieren/zeeotter.shtml

Toegevoegd na 5 minuten:
En wat me altijd is bijgebleven is deze kraai, die noten op het zebrapad gooit, wacht tot er auto's overheen gereden zijn (die ze dus voor hem kraken) en ze dan opeet.

Zie deze link en dan even naar beneden srollen. Kun je de video bekijken. http://www.goodfeeling.nl/content/view/75/88/

Toegevoegd na 5 minuten:
srollen is scrollen natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen/primaten gebruiken stokjes om kleine insecten uit boomstammen te halen..heb ik op Nat Geo gezien,heb helaas geen bron/link voor je..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn niet echt gereedschappen, maar wat ik hier wel vaak zie is dat roodborstjes en merels vaak onder de rozenboog of het vogelvoederhuisje zitten wachten tot de koolmeesjes wat morsen van hun vetbollen en pindanetjes die daaraan hangen.

Dat is wel heel aandoenlijk om te zien omdat ze dat blijkbaar ook echt bewust doen.

Toegevoegd na 58 seconden:
schijnbaar bedoelde ik :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd geleerd dat alleen aapachtigen en mensen gereedschap gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijsters maken gebruik van een bepaalde steen om slakken op kapot te gooien.
meeuwen vliegen met schelpen naar rotspartijen om ze daar te laten vallen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Apen gebruiken stokken om honing te pikken.
Vogels gebruiken steentjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen kunnen heel veel dingen gebruiken als gereedschap. Welke apensoort het was, weet ik niet meer, ik denk chimpansees, maar pas geleden las ik over een aap, die door onderzoekers wordt geobserveerd. En zij kon spiegels gebruiken, en stokjes, om dingen mee te doen. En dat ze toen opeens zagen dat ze zelf een combinatie bedacht had, ze had oorontsteking oid, en gebruikte toen een stokje om mee in haar oor te krabben, en had opeens bedacht dat de spiegel ook wel handig was om te kijken hoe ze precies moest krabben.
Was een column van Frans de Waal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze octopus uit een Indonesische zee versleept schalen van een kokosnoot om op een door hem gekozen plek zich aan het oog van andere rovers te onttrekken. Dit fenomeen is 4 maal door onderzoekers waargenomen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Japanse kraai gebruikt voetgangersstoplicht om door auto's gekraakte noot veilig van de weg te kunnen rapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze grijze vogel heeft natuurlijk ook wel eens jeuk. Op mijn Atavar is zichtbaar hoe dit uiterst praktisch wordt opgelost.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele vogelsoorten gebruiken voorwerpen als hulpmiddel, zoals wij eenvoudige gereedschappen gebruiken. De specht van de Galapagos Eilanden neemt een cactusstekel in zijn bek en gebruikt dit instrument om daarmee insecten uit gaatjes te peuteren. En de zanglijster breekt slakkenhuizen open door ze tegen stenen te timmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen gebruiken stokjes en steen op steen om noten te kraken vogels laten schelpjes op de rotsen vallen : sommige kreeftjes gebruiken schelpen waar zij in kruipen en chimps die een groot blad boven hun hoofd houden als het regent: en sardientjes die gebruiken een hele school om hunzelf te beschermen.