Hebben guppy's oren en zoja kunnen ze daarmee horen?

Als ze horen kan ik mijn muziek niet hard zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De buren in ieder geval wél...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen wel de trillingen van de muziek, en voornamelijk de bass, voelen in het water, wat volgens mij behoorlijk veel stress geeft.
Omdat roofdieren/roofvissen ook trillingen veroorzaken in het water, en (denken) ze mogelijk dat ze in gevaar zijn.

Antwoorden (2)

Ja ze kunnen horen. Zie de link. Ach ik heb vroeger ook wel eens harde muziek gedraaid en mijn vissen hebben er niets van gekregen hoor. Af en toe kan best.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Hoe weet jij nou dat ze daar niets aan overgehouden hebben? Misschien zijn ze wel hartstikke doof geworden van al die herrie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha!
Ze kunnen horen met behulp van kleine steentjes (otolieten) die als een soort parels worden uitgescheiden door een omringende cellaag (calciumzouten diffunderen door een zure eiwtgelei en slaan neer in de vloeistof. Andere omringende cellen hebben stijve trilharen, die in die gelei steken. Deze cellen zetten een heel kleine beweging in een bepaalde richting om in een elektrisch signaal. Er zijn ook dat soort steentjes voor de evenwichtswaarneming, het hangt af van de eigenschappen van de zintuigcellen waar een bepaalde otoliet voor gebruikt wordt.
Om te kunnen horen moet een geluidsgolf een overgang maken van het ene naar het andere materiaal van vloeistof naar kalk in dit geval.De steentjes gaan dan trillen ten opzichte van de gelei en de trilharen op hun beurt tov hun cel. Er zijn ook vissen die gebruik maken van de overgang lucht lichaam in de zwemblaas, een serie botjes leidt de beweging daarbij naar het oor. Karpers en meervallen kunnen daardoor goed horen.
Guppies hebben dat niet en horen niet zo erg goed, muziek zal ze niet deren.