Waarom vliegen beestjes (o.a muggen, vliegen) onder een uitstaande lamp steeds hoekige rondjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
21.7K

Het beste antwoord

Omdat ze niet in staat zijn om rondjes te vliegen. Ze vliegen hoekig omdat ze dan beter kunnen zien.

Om dat uit te leggen moet je denken aan een kunstschaatsster die een pirouette draait. Daarbij houdt ze haar hoofd niet vast op haar romp, maar ze kijkt steeds naar een vast punt in het publiek. Wanneer haar nek bijna te ver is gedraaid, maakt ze met haar hoofd snel een heel rondje en kijkt weer naar hetzelfde punt op de tribune.
Als jij leest, dan laat je de letters niet in een vloeiende beweging langs je ogen glijden, maar je blik schiet van woord naar woord. Je ogen maken op die manier steeds een plaatje van de tekst. Als ogen over de tekst zouden glijden, iets dat alleen sommige Indiase fakirs kunnen, dan zou je zoiets krijgen als een bewogen foto: wazige vegen.
En dat hebben bromvliegen nou ook. Als ze perfecte rondje om de lamp zouden cirkelen, kunnen ze niet goed zien wat er in de kamer gebeurt. Door rechtuit te vliegen maken ze een soort foto van de omgeving. Dan gaan ze de hoek om en maken een volgende foto.

Toegevoegd na 16 minuten:
De meeste vliegende insecten hebben een heel specifiek voortplantingsgedrag. Sommige vliegen (er bestaan duizenden verschillende soorten) verzamelen zich rond een struik die opvalt in het landschap, en in de zomer zie je soms zwermen van wel duizenden kleine vliegjes. In streken met heuvels verzamelen bepaalde soorten zich op de top van een heuvel, anderen zoeken een meertje op om elkaar te vinden.
Maar de huisvlieg houdt zich vooral binnenshuis op. Wanneer ze niet op zoek is naar voedsel gaat ze achter een partner aan voor de voortplanting. En bij de huisvlieg is het de goede gewoonte zich te verzamelen bij een uitsteeksel van het plafond in de kamer waarin ze zich bevinden. Meestal is dat een lamp. En of die brandt of niet is van geen enkel belang.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat ze zich veiliger voelen onder een hangend iets dan boven een staand iets. Meestal zijn dit fruitvliegjes die vaak dezelfde bewegingen maken als dat bij echt "hangend" fruit ook het geval is. Of dit het verdedigen van het "fruit" is, een paringsdans, het afbakenen van een territorium of simpelweg wat vierkantjes vliegen om de tijd te doden durf ik niet te zeggen. Wel lijkt me het ook voor de hand liggend dat ze weten dat daar een warmtebron is of kan komen.