Heb je van je betovergrootmoeder in principe evenveel genen geërfd als van je betovergrootvader?

Toegevoegd na 4 minuten:
En maakt het dan nog wat uit dat je zelf een jongen of een meisje bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Sommige genen zijn aanwezig in de mitichondrieen. Die genen waren aanwezig in je betovergrootmoeder in de vrouwelijke lijn en zullen bij jou nog onveranderd aanwezig zijn.
Wat betreft het X-chromosoom is de overerving wat afwijkend. Een mannelijke nakomeling krijgt het per definitie van zijn moeder. De moeder krijgt 1 van de twee X chromosomen van haar moeder maar per definitie ook het X cbromosoom van haar vader. Er is dus een grote kans dat een jongen wat betreft eigenschappen als kleurenblindheid of kaalheid op zijn grootvader van moeders kant lijkt (50% ipv 25%). Aangezien ik nogal lui ben heb ik niet veel zin om de redenering ook nog door te trekken naar de vierde en vijfde generatie. Het gaat nog steeds op dat er verschillen zijn door de afwijkende eigenschappen van het XY systeem en je kunt het voor alle 16 lijnen uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt er aan of je een man of een vrouw bent en of het van je vaders of moeders kant is en of het van je opa's of oma's kant is.

Vrouwen hebben namelijk tweemaal een X chromosoom, en geven dus altijd een X door aan hun kinderen. Vaders hebben een X en een Y chromosoom. Als hij een X doorgeeft krijgt hij een dochter, als hij een Y doorgeeft krijgt hij een zoon. Het gekke is dat als je een zoon krijgt hij minder eigenschappen van de vader mee krijgt.

Op de Y chromosoom staat namelijk bizar weinig in vergelijking met de X. Hij is ook heel kort.

Als het dus de vader en moeder van jouw moeders moeder zijn heb je van beide evenveel gekregen. Als er ergens een man tussen zit dan heb je geen informatie van de X chromosoom van je betovergrootvader, maar wel van je betovergrootmoeder.

Kortom hoe meer mannen er tussen zitten hoe minder informatie je gekregen hebt van je betovergrootvader (1/23e minder). Bij alleen vrouwen dan is het gelijk.

( we hebben dus 46 chromosomen waarvan er één chromosomenpaar bestaat uit een X en een X of een X en een Y chromosoom)

Toegevoegd na 3 minuten:
Je krijgt dus ook 23 chromosomen van je vader en 23 van je moeder. Maar jongetjes krijgen dus effectief 23 stukjes informatie van de moeder en 22 stukjes informatie van hun vader (omdat op het 23e chromosoom bijna geen informatie staat).

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens is dit puur theoretisch. De 23 chromosomen van je vader en 23 van je moeder "smelten" samen zodat jij vervolgens 23 stukjes informatie hebt. Die verdubbel je weer. Zodat je van elke chromosoom een reserve hebt. En dus 46 chromosomen

Tijdens dat samensmelten kan het zomaar zijn dat je iets meer informatie van vader mee krijgt dan van je moeder. Maar in theorie is het 50-50.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Statistisch gezien zou het antwoord "ja" moeten zijn, maar in de praktijk is het zeer onwaarschijnlijk.

Je erft 50% van de genen van de vader, en 50% van de genen van de moeder. Dat is in elk geval zeker. Echter, alles voorbij die directe voorgangers wordt onzeker. De 50% die je van je vader krijgt, kan tenslotte precies de 50% zijn die híj van zijn moeder heeft gekregen, met als gevolg dat je van vaders kant 50% van de genen van de grootmoeder draagt, en 0% van de genen van de grootvader. Hypothetisch gezien kun je dus al geen enkele genetische band hebben met bepaalde grootouders en kleinkinderen.

In de praktijk zal ook dit extreme voorbeeld zeer onwaarschijnlijk zijn, maar de kans op een 50-50 verdeling is voor iedere generatie voor je ouders niet 1 op 1, en het is dus waarschijnlijker dat er voor generaties die verder van je af staan een "oneerlijkere" verdeling is in verwantschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook de toevoeging "In de praktijk zal ook dit extreme voorbeeld zeer onwaarschijnlijk zijn". Ik probeerde (weliswaar met een extreem onwaarschijnlijk voorbeeld) aan te geven dat de kans op een exact eerlijke verdeling van genetisch overerfelijk materiaal afkomstig van voorouders uiterst onwaarschijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over WELKE 50% val jij nu viridiflavus want ik zie wel 5x die 50%...